גיבוש צוות ניהול מנצח – איך עושים זאת נכון?

"כשאני בונה צוות, אני קודם כל מחפש אנשים שאוהבים לנצח. אם אין כאלה, אני מחפש אנשים ששונאים להפסיד" (רוס פרו). איך בונים צוות ניהול מנצח?

בבתי ספר רבים פועל צוות ניהול. צוות זה הוא חלק משדרת ההנהגה של בית הספר, והוא לוקח אחריות ניהולית ושותף בביצוע משימות מורכבות ברמה הבית ספרית, יחד עם מנהלי בתי הספר.

ישנם דגמים שונים של צוותי ניהול, מבחינת הגורמים החברים בצוות, חלוקת העבודה, והתפקידים שהם לוקחים על עצמם. ההבדלים נובעים מהשוני בין בתי הספר, משיטות הניהול של המנהלים, וההנחיות של הרשויות ורשתות החינוך.

איך בונים צוות ניהול מנצח? כזה שיכול לסייע למנהלים לקדם את מדיניות בית הספר, להכיל את המורכבויות הארגוניות והמתחים הפנים בית-ספריים, ולהוביל את בית הספר להשגת יעדיו?

 

שלבים לבניית צוות ניהול אפקטיבי:

  1. חזון ומטרות: נגדיר חזון ומטרות משותפות לצוות הניהול – כדאי לעשות את זה יחד עם הצוות.
  2. אנשי צוות מתאימים: נבחר דמויות מצוות בית הספר שיש להם כישורים מתאימים, יש להם תפקיד בעל אחריות רחבה, ואנו מאמינים שיוכלו לקדם את ניהול בית הספר. 
  3. חלוקת תפקידים: נקבע את התפקידים השונים ותחומי האחריות של כל אחד ואחת מחברי הצוות.
  4. סדירות פגישות: נגדיר זמן קבוע במערכת השעות שמוקדש לפגישות העבודה של צוות הניהול.
  5. אג'נדה קבועה: ניצור סדר יום בסיסי קבוע לפגישות צוות הניהול: במה עוסקים, מי מדבר ובאיזה סדר.
  6. נהלי דיווח ועדכון: נגדיר נהלים וכללים לדיווח והעברת מידע בין חברי צוות הניהול, למשל: ניהול יעיל של קבוצת וואטסאפ צוותית, הוצאת מייל סיכום לפגישות הצוות.

 

איך מנהלים נכון את צוות הניהול?

כדי שצוות הניהול ישיג את מטרותיו ויקדם את בית הספר, צריך לדעת לנהל אותו נכון.

הנה מספר דוגמאות לתופעות לא רצויות שעשויות להתרחש – כך לא מנהלים נכון צוות ניהול:

  • חוסר השפעה: כאשר מנהלים מקבלים החלטות לבד, או עם בעלי תפקידים נוספים, ללא שיתוף צוות הניהול.
  • פגישות לא יעילות: כאשר אין פגישות קבועות של צוות הניהול, או כאשר הפגישות לא מנוצלות בצורה טובה לניהול השוטף של בית הספר.
  • בחירת צוות באופן לא ענייני: כאשר נבחרים חברי צוות ניהול משיקולים לא עניינים, כמו קירבה אישית, לחצים חיצוניים או אינטרסים שונים.
  • קיפאון וחוסר אקטיביות: כאשר ישנם חברי צוות ניהול שנמצאים שנים רבות בתפקידם, ואינם פעילים ויוזמים.
  • צוות של יס-מנים: כאשר ישנם חברי צוות ניהול שנמנעים מלהטיל ספק ולאתגר את עמדת המנהלים.

 

יש השפעה מכרעת לאווירה החברתית הנוצרת בתוך צוות הניהול. חשוב לייצר תרבות של דיאלוג ושיח מכבד, לאפשר הבעת דעות שונות ולחזק את מיומנויות ההקשבה של הצוות.
תהליכי קבלת ההחלטות צריכים להיעשות בצורה מסודרת, וצריך ללמוד איך לקבל את החלטת הצוות, גם כשלא מסכימים.
​על המנהלים לזהות קונפליקטים אפשריים בין חברי הצוות, ולעודד דיאלוג ישיר ביניהם – לא לאפשר דפוס של פתרון בעיות אישיות על ידי המנהלים.
צריך לפזר קואליציות ולא לאפשר את קיומם של תתי צוותים בתוך צוות הניהול. נוודא שכלל צוות הניהול מרגיש שותף ופועל יחד.
בסופו של דבר, עלינו ליצור גאוות יחידה, ותחושת שייכות ושותפות בצוות הניהול. הבעת פירגון והערכה לחברי הצוות באירועים מיוחדים של בית הספר יכולים בהחלט לסייע לכך.

צוות ניהול אפקטיבי ופעיל יהווה דוגמה בדרך עבודתו לשאר צוות ההוראה, ויכול ליצור תנועה חיובית של עשייה והתקדמות בכלל בית הספר.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים