אחת המשימות החשובות של בתי הספר היא ללמד את התלמידים איך ללמוד באופן עצמאי, ולהיות אנשים לומדים, לאורך חייהם. כדי לעשות את זה, צריך לחנך אותם לעצמאות, ולהטמיע בבית הספר את שיטת הלמידה בהכוונה עצמית.
למידה בהכוונה עצמית מאפשרת ללומדים לנווט ולבחור את מסע הלמידה שלהם: מה ללמוד, מתי ללמוד, עם מי ללמוד, איך ללמוד ובאיזה סדר. כשהשיטה מופעלת במלואה היא מעניקה אחריות מלאה ללומדים על עיצוב מסע הלמידה שלהם.
נשמע חדשני? השיטה מדוברת כבר שנים ארוכות, עוד מראשית המאה ה-20, בתנועת החינוך הפרוגרסיבי וברעיונות של הפילוסוף ג'ון דיואי.
ללמידה בהכוונה עצמית יתרונות רבים בשיפור תהליך הלמידה וקידום לומדים עצמאיים שיכולים להתנהל בעולם ולנווט את דרכם:
- אחריות אישית: הבחירה מעניקה ללומדים תחושת אחריות ובעלות על תהליך הלמידה, שהופכת להיות אישית ומשמעותית יותר.
- מוטיבציה פנימית: הבחירה מחזירה את החדווה והשמחה בלימוד. הלומדים מפתחים מוטיבציה פנימית להמשיך וללמוד, גם כאשר הם פוסעים בדרך משלהם, ללא המסגרת הכיתתית.
- ניתוח והעמקה: על מנת לבחור נדרשים הלומדים להבין ולנתח את חומר הלימוד, ובכך מגיעים לרמה גבוהה של ניתוח והעמקה בתכני הלימוד.
- תכנון וניהול עצמי: הלומדים מפתחים יכולת ניהול ותכנון מסגרת הלימודים. הם מתנסים בהצבת מטרות ויעדים לימודיים ותכנון הדרך להשגתם.
- יכולת הערכה עצמית: לומדים המפלסים בעצמם את דרכם במסלול הלמידה, מפתחים יכולת הערכה עצמית ושיפוט ההישגים הלימודיים שלהם.
הנה כמה דוגמאות לאופן שבו ניתן ליישם את השיטה בבית הספר:
- המורים מציגים את נושאי הלימוד בשיעור, והתלמידים בוחרים את סדר הלימוד, ומתקדמים בקצב שלהם.
- המורים מאפשרים לתלמידים לבחור את נושאי הלימוד לשיעור או לתקופה הקרובה.
- התלמידים בוחרים איך ללמוד: בכיתה, בלמידה מרחוק או בעבודה עצמאית על פרויקטים.
בית הספר מאפשר לתלמידים לבנות בעצמם את מסלול הלימודים: הנושאים שילמדו, סדר הלימוד והמורים שילמדו אותו.