משרד החינוך מוביל מספר תהליכי שינוי המעניקים לבתי הספר גמישות ובחירה בתכנון וניהול המשאבים הכלכליים והפדגוגיים. המטרה היא להביא לצמצום פערים, שיפור ההישגים, וחיזוק התחום הרגשי-חברתי תוך מתן שוויון הזדמנויות אמיתי לכלל תלמידי ישראל. המשרד מקצה משאבים רבים לקידום הנושא ומפעיל תוכניות ליווי שונות.
תכנית Restart הוקמה בשנת תשפ"א, בעיצומה של מגיפת הקורונה, במטרה ליצור פלטפורמה מקצועית ואיכותית להעצמה חינוכית ולשיפור האפקטיביות הבית ספרית.
התכנית מבוססת על ידע עשיר שנצבר מליווי בתי ספר בתהליכי שיפור.
אז… אם בא לכם להתחדש השנה, להוביל תהליך שינוי פורץ דרך, לחזק את העשייה החינוכית ולקדם את האווירה הטובה בצוות, הצטרפו אלינו!
מה מייחד את תכנית Restart?
תכנית Restart מיועדת למנהלים ולבתי ספר, הרוצים לחזק את הגמישות הארגונית-פדגוגית-כלכלית של בית הספר, ולהוביל שינוי עמוק ומשמעותי, מתוך מטרה ליצור מציאות חדשה וטובה יותר בבתי הספר.
התיאוריה והמודל של תכנית Restart לשיפור בית ספרי מבוססת על הידע המחקרי על בתי הספר האפקטיביים, ומושתתת על ארבעה עקרונות מרכזיים:
- חיזוק מנהיגות פדגוגית-ארגונית
- הטמעת שיטות הוראה-למידה איכותיות וחיזוק הוראה מותאמת פרט
- חיזוק האקלים הרגשי-חברתי
- ניהול אפקטיבי של משאבים, בפרט משאבי הלמידה
התוכנית פועלת בתשעה מחוזות, בבתי ספר המצויים בתהליכי צמיחה והומלצו על ידי המחוז והרשות. אנו רואים בקידום בתי הספר משימה לאומית, ומקווים כי מידע זה יסייע לבתי ספר אלו להגשים את הפוטנציאל הטמון בהם.
אנו מאמינים שמנהלי בתי הספר, כמנהיגים בקהילתם המקצועית, מהווים את המפתח להובלת שינוי. לכן בתכנית Restart אנו משקיעים בפיתוח וליווי מקצועי של המנהלים, יחד עם שאר צוות בית הספר.
הליווי ב-Restart מיועד לכל בית ספר שמעוניין להוביל שינוי ארגוני ופדגוגי, בדגש על צמצום פערים. הליווי ממוקד וקצר טווח, כ-1-3 שנים, וכולל ליווי של מדריכים פדגוגיים, יועצים ארגוניים ומומחי תוכן, המסייעים למנהלים לבנות תכנית לשיפור פדגוגי-ארגוני של בית הספר. בנוסף לליווי ולחניכה אישית, בית הספר יכול לבחור מענים שמתאימים לצרכים הייחודיים שלו, מתוך מגוון מענים שעוסקים בהיבטים ארגוניים, פדגוגיים וכלכליים.