משוב מקדם למידה – כך צריך לתת משוב לתלמידים

משוב מקדם למידה יכול לסייע לתלמידים להתקדם בלמידה ולשפר את ההישגים שלהם. משוב כזה דורש מהתלמידים להסביר את התשובות שלהם, להתמודד עם הטעויות, הוא מקשר את התשובות של התלמידים למהלך השיעור, ויוצר איתם דיאלוג.

משוב מקדם למידה – כך צריך לתת משוב לתלמידים

משוב הוא חלק מהחיים של כולנו, והוא מתרחש בכל מפגש עם אנשים סביבנו.

לפעמים משוב ניתן בגלוי ולפעמים בצורה נסתרת ועקיפה. משוב יכול להיות מתוכנן או ספונטני. כל תגובה שאנחנו מקבלים על המעשים שלנו היא סוג של משוב, באמצעותו אנחנו יכולים ללמוד על עצמנו משהו חדש. 

גם בכיתה תלמידים מקבלים כל הזמן משוב מהמורים שלהם: בכתב, בעל פה או באופן לא מילולי – גם חיוך או התעלמות הם סוג של משוב. 

מסתבר, שמשוב יכול לקדם באופן משמעותי את ההישגים של התלמידים. 

חוקר החינוך ג'ון הטי (אפשר לקרוא עליו כאן, ולקרוא ריאיון איתו בעברית, כאן) מצא שמשוב משפיע על הישגי התלמידים יותר מגורמים רבים אחרים כמו מוטיבציה ללמידה, האקלים הכיתתי או איכות השאלות ששואלים המורים. 

אבל, לא כל משוב משיג תוצאות כאלו ומקדם את הישגי התלמידים, רק משוב מקדם למידה.

 

מה מאפיין משוב מקדם למידה?

  • יוצר דיאלוג עם התלמידים על התשובות שלהם.
  • דורש מהתלמידים לנמק, להסביר ולבסס את הטענות שלהם.
  • מתמודד עם הטעויות של התלמידים ולא מתעלם מהן.
  • מעודד את התלמידים להתייחס לתשובות של חבריהם.
  • מקשר בין התשובות שניתנו לרעיונות שנלמדו בשיעור.
  • אוסף ויוצר זיקה בין מגוון התשובות שנתנו התלמידים.

 

משוב מקדם למידה מאתגר את התלמידים מבחינה קוגנטיבית, ומעודד שיח איכותי ומעמיק בין התלמידים והמורים. התלמידים מתרגלים לכך שהמטרה שלהם היא לא לנחש את התשובה של המורה, אלא לחשוב בעצמם על תשובה מתאימה. 

המשוב מפתח דיאלוג עם התלמידים, מעביר אליהם את האחריות על הלמידה ומניע אותם להמשך חשיבה והעמקה. 

 

הנה מספר טיפים לנתינת משוב מנצח:

  • תבואו פתוחים: אל תהיו נעולים על תשובה מסוימת, ואל תובילו את התלמידים לנחש על מה חשבתם. מי יודע, אולי תופתעו מתשובות מקוריות וטובות.
  • אמפתיה ומידת החסד: נסו להבין את מה שאומרים התלמידים, מנקודת המבט שלהם. גם לתשובה טיפשית או מוטעית יכול להיות בסיס רעיוני נכון. 
  • אל תמהרו להגיב: השהו את התגובה שלכם, תנו לכם ולתלמידים אפשרות לעבד את הדברים שנאמרו, ולהתבונן בהם בצורה מעמיקה. כך גם תגיבו נכון יותר.
  • דברו בגובה העיניים: התנהגו כשותפים בדיון, שתפו את הכיתה במחשבות שלכם, וצרו אווירה של 'כולנו יחד מנסים למצוא פתרון'.
  • נסו לגרום להם לחשוב: תנו משוב שיאתגר את התלמידים, יערער אותם ויפתח אותם לכיווני חשיבה חדשים.
שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים