איך בונים שגרה ניהולית חדשה בבית הספר?

שגרות ניהול הן כלי מרכזי בארגז הכלים של מנהלי בתי הספר. הן מייעלות את העבודה מול צוות בית הספר ומסייעות בניהול השוטף. לכן חשוב לתכנן בצורה מיטבית את שגרות הניהול, ולהגדיר את התוכן והמסגרת שלהן.

איך בונים שגרה ניהולית חדשה בבית הספר?

שגרות ניהוליות מסודרות וקבועות חשובות במיוחד לניהול התקין של בית הספר. הן יוצרות מסגרת עבודה מוסדרת וברורה, הופכות את הניהול לאפקטיבי ויעיל יותר, ונותנות לצוות בית הספר תחושות של וודאות וביטחון, המאפשרות להם להתקדם בעבודתם באופן עצמאי ושוטף.

יש סוגים שונים של שגרות ניהול, למשל: ישיבות צוות, שיחות משוב או פגישות עבודה של צוות הניהול. לכל שגרה מאפיינים ייחודיים, אבל לכולן מכנה משותף ברור: הן מתקיימות בעקביות ובהתמדה, באופן סדור ומובנה.

לפעמים נתפסות שגרות הניהול כעוד משימה בים המשימות המוטלות על כתפיהם של המנהלים והצוות, ואז הן הופכות לנטל שמאבד את ערכו. לכן חשוב לזכור – ולהזכיר גם לצוות בית הספר – את החשיבות של שגרות הניהול, לתפקודו התקין של בית הספר.

 

יש מספר נושאים מרכזיים אליהם חשוב להתייחס כאשר מתכננים שגרת ניהול חדשה, או מחזקים שגרה קיימת.

שימו לב: כדי שלהצליח להפעיל את שגרת הניהול בצורה מיטבית, כדאי לשתף את הגורמים המעורבים בה (למשל צוות הניהול או המורים אליהם היא נוגעת) בתהליך תכנון השגרה.

  • מטרה: הגדירו את המטרה של השגרה, אותה תרצו לקדם, למשל: בקרת פעילות, איתור בעיות, חניכה, העצמה.
  • תדירות: קבעו באיזו תדירות אתם רוצים לקיים את השגרה, ומה יהיה משך המפגש או הפעילות.
  • משתתפים: קבעו מי ישתתף בשגרה, ומי יוביל וינהל אותה.
  • תוכן: תכננו את תוכן השגרה, למשל: לו"ז, נושאים לדיון, נתונים נדרשים.
  • יעדים ותוצרים רצויים: הגדירו את היעדים או התוצרים שתרצו להשיג בשגרה זו, למשל: מענה לבעיות טכניות שוטפות, חיזוק המוטיבציה של הצוות, פיקוח ובקרה על הישגי התלמידים.
  • מעקב ביצוע: תכננו דרכים לעקוב אחר ביצוע השגרה והתוצרים שלה, למשל: ביצוע משוב על התנהלות השגרה, כתיבת פרוטוקולים וסיכום תהליך, הצגת תוצרים במליאת מורים או ישיבת הנהלה.

כדאי גם להשקיע מחשבה איך ליצור אוירה טובה ולתת ערך מוסף לשגרה, מעבר לתוכן ולתוצרים, למשל לארגן תורנות כיבוד או לערוך את הפגישות בסביבה ייחודית.

קחו אחריות על ביצוע השגרה! 

וודאו שהשגרה מתקיימת בזמן, בנוכחות מלאה, ושהמשתתפים מרגישים שהם לא מבזבזים את הזמן ושהשגרה משמעותית ומקדמת את בית הספר. 

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים