איך נחזק את המוטיבציה של צוות המורים?

מוטיבציה גבוהה של מורים מתבטאת בהשקעת זמן ומאמץ להצלחת בית הספר, עבודה מכל הלב ושאיפה למצויינות בעבודת ההוראה. כדי לחזק את המוטיבציה ניתן למורים לבטא את עצמם, ניצור אווירה משפחתית בבית הספר, נעבוד בשיתופיות, וניתן להם חופש פעולה. 

איך נחזק את המוטיבציה של צוות המורים?

אנו משקיעים רבות בהכשרת צוות המורים שלנו, נותנים להם כלים מתקדמים וליווי אישי לשיפור מיומנויות ההוראה שלהם. עם זאת, חשוב לדעת שגורם מרכזי בהצלחת המורים היא מידת המוטיבציה שלהם. 

מורים בעלי מוטיבציה גבוהה יהיו מוכנים להשקיע זמן ומאמץ בהצלחת בית הספר, יעבדו מכל הלב וישאפו תמיד להשתפר ולהצטיין בעבודתם. הם יהיו קשובים לתלמידים ויתנו להם מענה אישי ומקצועי, ולא יסתפקו רק בדרישות המינימליות של תפקידם כמורים.

מחקרים מצאו שמידת המוטיבציה של המורים משפיעה גם על האווירה בכיתה ותפקוד התלמידים. מורים בעלי מוטיבציה גבוהה יוצרים אקלים טוב יותר בכיתה, מלמדים באופן אפקטיבי יותר ומביאים את התלמידים להישגים גבוהים יותר. בנוסף נמצא שהם מעוררים אצל התלמידים מוטיבציה הפנימית ללמידה, מחזקים את תחושת המסוגלות שלהם ומעודדים אוטונומיה ולמידה עצמית של התלמידים. 

ישנן תיאוריות שונות ביחס למוטיבציה, ולגורמים שעשויים להניע את האדם. במסגרת נתמקד במספר עקרונות שכדאי לאמץ:

 

ניתן למורים לבטא את עצמם

מחקר שנעשה בקרב מאות חברות ממגוון תחומים מצא כי עובדים מגלים מוטיבציה גבוהה יותר כאשר נותנים להם להביא לידי ביטוי את התחביבים, היכולות והכישורים הייחודיים שלהם.

נעודד את המורים להביא את עצמם ואת עולמם האישי אל העבודה בבית הספר, ונחפש הזדמנויות ופרויקטים שונים בהם יוכלו המורים לבטא את עצמם.

כך ירגישו המורים חיבור וזיקה אישית לעשייה בבית הספר, ויהיה להם רצון והנעה פנימית לעבודת ההוראה והחינוך.

 

לעבוד בשיתופיות ושקיפות

נשתף את המורים בחזון, בתוכניות וביעדים אליהם אנו מצעידים את בית הספר. ניתן להם זווית ראיה רחבה והבנה של התהליכים המתרחשים בבית הספר, ולא נסתפק בהטלת משימות נקודתיות, ונשתף אותם בתהליך קבלת ההחלטות.

כך נפתח במורים תחושות של שייכות ושותפות, ונחזק את המוטיבציה שלהם לקחת חלק פעיל בנעשה בבית הספר. 

 

ליצור אווירה משפחתית

בסקר שנערך בארצות הברית נשאלו עובדים מהם הדברים החשובים להם ביותר במקום עבודה חדש. התשובות היו מגוונות אך תשובה אחת בלטה מעל כולם: 87% מהנשאלים אמרו שחשובה להם תחושת המשפחתיות במקום העבודה.

מורים שמרגישים 'כמו בבית', יבואו לבית הספר עם מוטיבציה גבוהה, ויעבדו מכל הלב. 

איך עושים את זה? נותנים יחס אישי לכל מורה, מתעניינים בחיים האישיים של המורים, מציינים שמחות משפחתיות ותומכים בשעות משבר, עורכים אירועים משותפים לבני המשפחה. המטרה היא לתת למורים את התחושה שאנו רואים אותם כבני אדם, ולא רק כאנשי מקצוע, ומטפחים בבית הספר תרבות ארגונית חברתית ומשפחתית.

 

לעודד עצמאות ואוטונומיה

מחקר מצא כי אחד הגורמים שמשפיעים על מידת המוטיבציה של עובדים היא התגובה לה הם זוכים כאשר הם מציעים רעיון חדש. כאשר נפתח אצל המורים חשיבה עצמאית ויצירתית, נעודד אותם להציע רעיונות ויוזמות חדשות, וניתן להם אוטונומיה וחופש פעולה, תהיה להם מוטיבציה גבוהה יותר להיות פעילים ושותפים בעשייה הבית ספרית.

 

לקריאה נוספת:

משרד החינוך, המנהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי (2009). מוטיבציה של מורים בעבודתם. 4 המ"מים, גיליון 25.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים