איך נכון לחלק את התלמידים לקבוצות?

כאשר מתכננים למידה קבוצתית, מלבד התכנון של תוכן הלימוד, חשוב להקדיש מחשבה גם לאופן החלוקה לקבוצות. יש אפשרויות רבות לחלוקה, ויש יתרונות וחסרונות לכל אפשרות, וכדאי להתאים את אופן החלוקה למטרות אותן נרצה להשיג בלמידה. 

איך נכון לחלק את התלמידים לקבוצות?

האם נכון לחלק לקבוצות הומוגניות או הטרוגניות?

לכאורה, חלוקה לקבוצות הומוגניות פשוטה יותר ומקדמת הישגים לימודיים מיידיים, לכל הפחות בקרב הצוותים ה"חזקים", אך היא נושאת איתה מחירים חברתיים: התדמית שמוצמדת לתלמידים בקבוצות המתקשות, והנצחת הפערים בין הקבוצות שחלוקה כזו גורמת.

הלמידה בקבוצות הטרוגניות מקדמת את כלל התלמידים בהיבטים רבים: השיח והמפגש שנוצר בין תלמידים השונים זה מזה ברמתם הלימודית, ולעיתים גם ברקע החברתי-תרבותי שלהם, מעשירה את התלמידים ומקנה להם מיומנויות חברתיות משמעותיות רבות. 

מעבר לכך, מחקרים רבים הראו כיצד גם בתחום ההישגים הלימודיים, למידה בקבוצות הטרוגניות הנעשית בצורה נכונה, יכולה לקדם את הישגיהם של כלל התלמידים, לא פחות מאשר בחלוקה לקבוצות הומוגניות.      

האם נכון לחלק לפי מקומות הישיבה בכיתה?

זו החלוקה הטבעית ביותר, המותאמת לאופן שבו בנוייה הכיתה. ניתן לסדר את השולחנות בקבוצות או לפעול בזוגות. היתרון הוא שחברי הקבוצה מפתחים הרגלי עבודה משותפים וחבריהם מכירים היטב, אך זהו גם החיסרון בחלוקה כזו: עלולים להתקבע דפוסים, תפקידים ומעמדות, הפוגעים בלמידה וההתפתחות של חלק מהתלמידים.

האם נכון לחלק לפי תחומי עניין?

בהחלט. חלוקה לפי תחומי עניין תגביר את המוטיבציה של הלומדים ואת החיבור שלהם לתוכן ולקבוצה שלהם.

חלוקה לפי מטרות אישיות

ניתן ליצור קבוצות בהן ישתפו התלמידים פעולה להשגת יעדים משותפים. למשל: בשיעור שפה ניתן לחלק את התלמידים לפי המיומנויות השונות אותן הם צריכים לשפר.

חלוקה לפי משימה ותוצר

הקבוצות בחלוקה כזו מתקבצות יחד לביצוע פרוייקט או משימה משותפת, למשל משחק משותף, הפקת הצגה או מצגת.

חלוקה אקראית

קיימת גם האפשרות לחלק את התלמידים באופן אקראי – אפשרות שמתאימה בעיקר כאשר מדובר בחלוקה זמנית או כשאין הבדל מהותי בין הקבוצות. כלים דיגיטליים שונים יכולים להוסיף ממד חוויתי לחלוקה האקראית באמצעות 'גלגל מזל' או אמצעים ויזואליים אחרים. 

מי מחליט על החלוקה? המורה או התלמידים?

בכל אחת מהאפשרויות, אפשר לתת לתלמידים לבחור את השיבוץ שלהם, או לעשות זאת בעצמנו. מחקרים הראו שכאשר נותנים לתלמידים את החופש לבחור, גם אם זו בחירה מוגבלת, הדבר מגביר אצלם את המוטיבציה והאחריות האישית ללמידה. יתכן שבתחילת הדרך על המורים לשבץ בעצמם את התלמידים בקבוצות, אך לאחר שיתרגלו ללמידה קבוצתית כדאי לאפשר לתלמידים לבחור את הקבוצות בעצמם.

 

לקריאה נוספת:

בוזו-שוורץ, מ' (2013). למידה בקבוצות בכיתה. ירושלים: מכון אבני ראשה.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים