איך משנים את התרבות הארגונית של בית הספר?

כולנו רוצים להוביל שינויים ולקדם את בית הספר. מסתבר, שהדרך לשינוי עמוק ומשמעותי, עוברת דרך שינוי התרבות הארגונית של בית הספר.

איך משנים את התרבות הארגונית של בית הספר?

התרבות הארגונית היא מכלול הערכים, הנורמות וההרגלים של בית הספר. התרבות הארגונית כוללת רבדים גלויים, כמו קוד לבוש, סגנון דיבור או סמלים משותפים, וגם רבדים נסתרים כמו הנחות יסוד משותפות ותפיסות חברתיות.

 

תרבות ארגונית מתעצבת ומתגבשת כל הזמן, והיא מושפעת מכל החלטה שההנהלה מקבלת, ומכל נורמה חדשה שמתקבעת בבית הספר. כמו האוויר שאנו נושמים, היא בלתי נראית, אבל נמצאת בכל מקום. היא באה לידי ביטוי באופן בו המורים מבצעים את עבודתם ובדפוסי החשיבה איתם הם מגיעים לעבודה בכל בוקר. 

התרבות הארגונית היא ה-DNA של בית הספר – ולכן לא פשוט לשנות אותה.

 

כדי לשנות את התרבות הארגונית, צריך להגדיר את סוג השינוי שנרצה להוביל, לבנות חזון בית ספרי ולעצב את התרבות הארגונית החדשה שנרצה לקדם. צריך לבחור כלים מתאימים להורדת הרעיונות הגדולים אל השטח, ולהשקיע משאבים ומאמצים ביישום תהליך השינוי. 

אבל, כדי שכל זה יצליח, צריך לתת תשומת לב מיוחדת לצוות המורים. הם אלו שמבטאים בפועל, יותר מכל, את התרבות הארגונית של בית הספר, והם משפיעים על אופי התרבות שמתפתחת. 

לכן כדי שהשינוי שאנחנו רוצים להוביל בתרבות הארגונית של בית הספר באמת יתרחש, ולא ישאר על הנייר – צריך לחשוב איך מובילים את השינוי בעזרת צוות המורים.

 

הנה מספר טיפים לרתימת המורים להובלת שינוי בתרבות הארגונית של בית הספר: 

קליטת מורים חדשים: כאשר קולטים מורים חדשים, כדאי להקדיש תשומת לב לשאלה כיצד הם ישתלבו בתרבות הארגונית אותה אנחנו רוצים להוביל בבית הספר. כדאי לחשוב אילו תכונות היינו רוצים למצוא במורים, שיסייעו להם לקדם את התרבות הארגונית של בית הספר.

פיתוח מורים: השקעה בפיתוח האישי והמקצועי של צוות המורים, תגרום להם להרגיש שייכות ושותפות בנעשה בבית הספר, ורצון לקחת חלק בתהליכי השינוי שמתרחשים בו. בנוסף, ניתן להכווין את ההכשרות והכלים החדשים שהמורים מקבלים, כך שיתאימו לשינוי בתרבות הארגונית אותו אנחנו מנסים להוביל.

קידום מורים: החלטות על קידום מורים ונתינת תפקידים בבית הספר מצביעות על התכונות והערכים שההנהלה רוצה לטפח. לכן, נקדם מורים שמבטאים את התרבות הארגונית שאנחנו רוצים להטמיע, וכך נשפיע גם על שאר המורים, שילמדו מהחלטות אלו על הדרך אליה אנו רוצים להוביל את בית הספר.

הערכה ופירגון למורים: לא רק קידום ממשי יכול לסייע בתהליך שינוי התרבות הארגונית, אלא גם האופן שבו נתייחס לצוות המורים. כאשר נבצע תהליכי ההערכה של מורים, ונפרגן למי שמקדם את הערכים או הנורמות שאנו מנסים להוביל בבית הספר, נטמיע בקרב כלל הצוות את הכיוון אליו אנו רוצים להוביל את בית הספר.

קביעת יעדים ומשימות: היעדים אותם אנו מציבים, והמשימות שאנו מטילים על המורים, משפיעים על התרבות הארגונית שתתפתח בבית הספר. נבחר יעדים ומשימות שמקדמים את השינוי אותו נרצה להוביל, ונתעדף אותם על פני נושאים אחרים, וכך נתווה את הדרך אליה אנו רוצים להוליך את בית הספר, ונוביל בפועל את השינוי.

 

לסיכום, שינוי אמיתי לא מתרחש כאשר מדברים עליו, אלא כאשר עושים אותו בפועל. 

חשוב מאוד לבנות חזון ולתכנן את שינוי התרבות הארגונית אותו אנו רוצים להוביל, אבל לא פחות מכך חשובה ההתנהלות שלנו בפועל, ובעיקר מול צוות המורים. המעשים שלנו יגרמו לכך שהשינוי שנרצה להוביל באמת יחלחל אל השטח ויתרחש בבית הספר.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים