איך נקנה לתלמידים שלנו כישורי ויסות עצמי?

 

כישורי ויסות עצמי בלמידה יעזרו לתלמידים שלנו להגיע להישגים לימודיים, יחזקו את תחושת המסוגלות והמוטיבציה שלהם, ויאפשרו להם ללמוד באופן עצמאי, גם לאחר תקופת בית הספר.  לכן חשוב לתרגל אותם במיומנויות אלו, ולסייע להם לפתח אותם.

איך נקנה לתלמידים שלנו כישורי ויסות עצמי?

כישורי ויסות עצמי בלמידה הם היכולת של התלמידים לקבוע בעצמם מטרות ללמידה ולתכנן את הביצוע שלה בפועל. כדי לעזור לתלמידים לפתח כישורי ויסות עצמי, נטיל עליהם משימות שידרשו מהם להשתמש בכישורים אלו, ונלווה אותם בתהליך הלמידה. 

הנה שתי דוגמאות לתוכניות שהפעילו מורים כדי להקנות כישורי ויסות עצמי לתלמידים שלהם.

מורה בכיתה י"ב בתיכון של נוער בסיכון בצפון, הרגישה שיש ירידה במוטיבציה של תלמידי הכיתה לגשת לבחינות הבגרות, והחליטה לבנות תכנית פעולה: 

  • המורה הנחתה את התלמידים למפות את הבגרויות אליהן הם עומדים לגשת, ולבחון מה המצב שלהם בכל מקצוע. 
  • לאחר מכן, ערכה המורה טקס חגיגי של הצבת מטרות ויעדים, בו דיברה על החשיבות של בחינות הבגרות בעבורם. 
  • התלמידים יצרו לוח זמנים בו כתבו את תאריכי התיגבורים, המתכונות ובחינות הבגרות. 
  • בתחילת כל שבוע, תכננו התלמידים את מטרות הלמידה לכל יום, ובמהלך השבוע פיקחו על ההתקדמות, העריכו את מצבם ובנו תכנון מחודש לשבוע הבא.

התלמידים התלהבו מהאפשרות לתכנן ולנהל בעצמם את הלמידה, הרגישו שהם שותפים פעילים ואחראים על הלמידה, ובסופו של דבר גם ניגשו לבחינות הבגרות.

 

דוגמה נוספת להקניית כישורי ויסות עצמי, הוא פרוייקט שהפעילה מחנכת של כיתה י"א בבית ספר בדרום הארץ. האווירה החברתית בכיתה לא היתה טובה, חלק מהתלמידים לא ניגשו לבחינות הבגרות והיתה תופעה של היעדרות מהלימודים, והמורה החליטה לפעול בדרך זו:

  • המורה הובילה את התלמידים לארגן יום ספורט לחטיבת הביניים. 
  • התלמידים תכננו את האירוע, חילקו ביניהם תפקידים, הפיקו וניהלו בהצלחה את יום הספורט. 
  • חוויית ההצלחה בניהול האירוע השפיעה על היבטים שונים בתפקוד הכיתה, כאשר חל שיפור משמעותי בנוכחות התלמידים בבית הספר ובאווירה הכללית בכיתה. 

 

שימו לב: גם בלמידה דיגיטלית, חשוב להקנות לתלמידים כישורי ויסות עצמי!

שילוב טכנולוגיות למידה וכלים דיגיטליים בהוראה הוא אחד השינויים המשמעותיים ביותר שקורים במערכת החינוך בתקופה האחרונה. לצד התרומה הגדולה של שינוי זה לקידום איכות ההוראה, מחקרים הצביעו על כך שאחד הקשיים המרכזיים של תלמידים שלא מצליחים להשתלב במהפכה הדיגיטלית של בתי הספר נוגע לכישורי ויסות עצמי. 

מסתבר שבעולם הדיגיטלי יש חשיבות מיוחדת לפיתוח כישורי ויסות עצמי. הלמידה הדיגיטלית מתאפיינת בעבודה עצמאית, בריבוי אפשרויות בחירה ובתהליכי למידה מורכבים שאינם לינאריים ורציפים. מאפיינים אלו מעצימים את הצורך בוויסות עצמי של תהליך הלמידה וגורמים לכך שחלק מהתלמידים מתקשים לנהל בצורה מיטבית את הלמידה שלהם כאשר היא נעשית בסביבה דיגיטלית.

חשוב שעקרונות הוויסות העצמי יעמדו לנגד עינינו כאשר אנו מתכננים למידה בסביבה דיגיטלית: נשרטט את מפת הלמידה ונסביר את חלקיה השונים, נשלב צמתים של הערכה ובקרה, ונציע עזרה בתכנון מסלול הלמידה.

 

אם אנחנו נלמד ברוח של ויסות עצמי – גם התלמידים יקלטו את זה:

  • נבנה את דרכי ההוראה באופן שיהיו מודלינג לעבודה מתוכננת, מנוהלת ומאורגנת. 
  • נשתף את התלמידים בתהליך תכנון הלמידה. 
  • נציג באופן גלוי (אפשר גם לכתוב על הלוח!) את מטרות השיעור והמיומנויות בהן נשתמש או עליהן נעבוד. 
  • נשקף לתלמידים את השינויים שאנו עורכים בשיעור, בעקבות ביקורת עצמית והערכה של התקדמות הלמידה שאנו מבצעים תוך כדי תנועה.

נקנה לתלמידים שלנו כישורי ויסות עצמי, וניתן להם כלים חשובים שיקדמו אותם בלימודים ובהמשך חייהם.

 

לקריאה נוספת:

ברגלס-שפירא ט', אלון ב', שרץ, ז' (2017). כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה – מפתח להצלחה בלימודים. קריאת ביניים, גיליון 28-29, עמ' 61-69

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים