בית הספר כמוקד קבלת החלטות

המעבר לניהול עצמי הופך את בתי הספר למוקדי קבלת החלטות. כדי לעשות זאת בצורה מיטבית, עליהם לפתח תפיסה של מיקוד שליטה פנימי, כזו שמאמינה ביכולתם לקחת אחריות על גורלם ולהוביל בעצמם תהליכי שינוי.

בית הספר כמוקד קבלת החלטות

תרבות שלטונית ריכוזית מתאפיינת בהפרדה בין הבעלות על הבעיה לבעלות על הפתרון. כך למשל בתי הספר הם אלה שמתמודדים עם הבעיות והאתגרים החינוכיים, אך המענים והפתרונות עשויים להמצא בשליטתם ואחריותם של גורמי חוץ שונים, שמקצים אותם לבתי הספר, לפי שיקול דעתם. 

המעבר לניהול עצמי יוצר שינוי ביחסי הכוחות בין גורמי החוץ ובתי הספר, כאשר גבולות השליטה של בתי הספר מתרחבים, והם מקבלים אחריות על ניהול המשאבים והמענים. 

תפיסת הניהול העצמי רואה בבית הספר מוקד קבלת החלטות. הנחת המוצא היא שהמנהלים וצוותי ההוראה מכירים את בית הספר טוב יותר מכל גורם אחר ולכן אם תנתן להם הסמכות והאחריות, הם יבחרו במענים מקצועיים, מדויקים ומהירים יותר, ויצליחו להשיג את יעדי בית הספר באופן מיטבי.   

על מנת שבית ספר יוכל לתפקד כמוקד קבלת החלטות, עליו לפתח תפיסה של מיקוד שליטה פנימי.

מיקוד שליטה (Locus of Control) מתייחס לאמונה ביחס לגורמים המשפיעים על התרחשותם של אירועים: 

  • אנשים בעלי מיקוד שליטה חיצוני מאמינים שהאירועים בחייהם אינם בשליטתם, והם מייחסים אותם לסמכויות חיצוניות שונות המכתיבות להם את גורלם. אנשים כאלה מאמינים שיש להם יכולת מועטה לשלוט בחייהם ולכן הם מתאפיינים בהימנעות מקבלת אחריות על חייהם, וחשש מפני קבלת החלטות או הובלת מהלכים עצמאיים. 
  • אנשים בעל מיקוד שליטה פנימי מאמינים שיש להם השפעה על המציאות, ושמעשיהם יכולים להביא לתוצאות הרצויות להם. אנשים כאלה מתאפיינים בהצבת מטרות שאפתניות אך ריאליות, בחירה מושכלת של אסטרטגיות להשגת המטרות, וביטחון ביכולתם להתמודד עם בעיות המתעוררות בדרך למטרה. 

המשמעות של מעבר לניהול עצמי היא פיתוח תרבות ארגונית בעלת מיקוד שליטה פנימי, כזו שמאמינה ביכולת בית הספר לקחת את גורלו בידיו, ולהוביל בעצמו תהליכי שינוי, ולא להטיל את האחריות על גורמי חוץ. 

כדי לעשות את זה, אין זה מספיק לפתח תפיסה של מיקוד שליטה פנימי בקרב המנהלים בלבד, אלא יש להפוך את כלל צוות בית הספר לבעלי מיקוד שליטה פנימי. יש לחזק בקרב בעלי התפקידים השונים את האמון ביכולתם ליזום ולהוביל תהליכים משמעותיים בבית הספר, ולתת להם את הסמכות והיכולת לעשות זאת: לשתף אותם בקביעת היעדים וקבלת ההחלטות, ולאפשר להם לקחת אחריות על פעולותיהם.

אפשר וכדאי לגרום לתפיסה זו של מיקוד שליטה פנימי לחלחל גם לתלמידים: ללמד אותם לקחת אחריות על עצמם, להאמין ביכולתם להוביל תהליכי שינוי, ולתת להם הזדמנויות להתנסות בכך. 

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים