האם הרקע החברתי-תרבותי של התלמידים הוא גורם מכריע בהצלחתם בלימודים?

אין ספק שהרקע החברתי-תרבותי ממנו מגיעים התלמידים עשוי להשפיע על ההישגים שלהם. עם זאת, מחקרים רבים הראו שהעבודה החינוכית של צוות בית הספר יכולה להביא את כלל התלמידים להצלחה בלימודים, כולל מי שלא גדל בסביבה תומכת, וללא תנאים ראויים ללמידה. 

האם הרקע החברתי-תרבותי של התלמידים הוא גורם מכריע בהצלחתם בלימודים?

בשנת 1966 פורסם בארצות הברית דו"ח קולמן, שדן ביעילותה של מערכת החינוך האמריקנית. 

ג'יימס קולמן (James Coleman) טען בדו"ח שלו שלבתי ספר הציבוריים השפעה מעטה על הישגי התלמידים ושהרקע המשפחתי של התלמידים הוא הגורם העיקרי להצלחתם בלימודים. על פי ממצאיו, תלמידים ממשפחות עניות, חסרי תנאים סביבתיים הולמים או ללא ערכים של תמיכה בחינוך ובהשכלה, לא יגיעו להישגים בלימודים, ללא קשר למה שיעשה בית הספר.

רונלד אדמונדס (Ronald Edmonds) וחוקרים נוספים סירבו לקבל את ממצאי דו"ח קולמן כפשוטם. הם הסכימו עם הקביעה שלרקע המשפחתי של התלמיד השפעה על הישגיו בלימודים, אך האמינו שגם לבית הספר יש השפעה חשובה על הישגי התלמידים. 

כדי להוכיח זאת הם חיפשו בתי ספר שתלמידיהם מגיעים להישגים גבוהים למרות הרקע החברתי-כלכלי הנמוך שלהם. בתי ספר אלה כונו 90/90 כלומר בתי ספר ש-90% מהתלמידים שלהם באים מרקע חברתי-כלכלי נמוך וש-90% מהתלמידים שלהם מגיעים להישגים לימודיים גבוהים מן המצופה.

מחקריו של אדמונדס ושל חוקרים רבים אחריו הוכיחו מעל לכל ספק כי לצוות החינוכי בבית הספר יש השפעה מכרעת על הישגי התלמידים. העבודה החינוכית ושיטות ההוראה בהם משתמשים הצוות יכולות לשנות את מסלול חייהם של התלמידים.

 

לקריאה נוספת:

מורדו, א' (2019). מס"ע להשבחת ניהול ההוראה בבתי הספר במרום. ירושלים: משרד החינוך, המנהל הפדגוגי.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים