אלו הנחות יסוד כדאי לאמץ כדי לפתח למידה אפקטיבית בבית הספר?

מורים משתמשים בדרכי הוראה מגוונות, ויש שיטות שונות ביחס לאופן שבו נכון וכדאי ללמד. אבל מעבר לטכניקות המעשיות, ישנן מספר הנחות יסוד מרכזיות, שצריכות לעמוד בבסיס עבודת ההוראה. 

אלו הנחות יסוד כדאי לאמץ כדי לפתח למידה אפקטיבית בבית הספר?

ג'ון הטי טוען בספרו "למידה נראית למורים" שהאופן שבו מורים חושבים, והאמונות והתפיסות הבסיסיות שלהם, משפיעים בצורה מכריעה על דרכי ההוראה שלהם. הוא ניסח 8 הנחות יסוד ודרכי חשיבה (Mind Frames), שעל מורים לפתח ולאמץ, כדי ללמד בצורה איכותית יותר ולהשפיע על למידת התלמידים:

 

    1. בחינת  השפעת ההוראה: על המורים לבחון ולהעריך את מידת ההשפעה של ההוראה שלהם על הלמידה של התלמידים, ולשנות את שיטות ההוראה בהתאם לממצאים.
    2. אמונה ביכולת לשנות: מורים הם סוכני שינוי: הם אחראים על למידת התלמידים, ועליהם להתערב, להפעיל ולהניע אותם ולא רק לאפשר להם ללמוד. על המורים להאמין ביכולת שלהם לחולל שינוי.
    3. מעבר מהוראה ללמידה: על המורים להתמקד באופן שבו לומדים התלמידים, להשתמש בדרכים מגוונות ללמידה, ולהתאים אותם לצרכי התלמידים.
    4. משוב על השפעת המורים: יש לקיים תהליכי משוב שיעריכו את מידת ההשפעה של המורים על הלמידה של התלמידים, ולבחון, למשל, איזה תכנים נלמדו בצורה פחות מוצלחת, ומדוע.
    5. דיאלוג במקום מונולוג: על המורים להמנע מהרצאות בסגנון של מונולוג, ולנהל את הכיתה בצורה של דיאלוג: להקשיב באופן פעיל לתלמידים, לעודד אותם לשאול שאלות, ולשמוע מהם על אופן ביצוע המטלות שלהם.
    6. הצבת אתגרים: על המורים להציב אתגרים לתלמידים, לעזור להם לממש את הפוטנציאל הקיים בהם ולא להסתפק בלדרוש מהם 'לעשות כמיטב יכולתם'.
    7. אווירה של אמון ואמפתיה: אקלים חברתי נעים ומוגן, נותן לתלמידים ביטחון בלמידה. כך מרגישים התלמידים בנוח להודות שלא הבינו ולבקש הסבר נוסף, ולהכיר בטעויות שלהם וללמוד מהן. 
    8. מעורבות הורים: שיתוף של ההורים בתהליכי הלמידה המתרחשים בבית הספר מסייע להצלחתם. יש לעודד את ההורים לפתח שאיפות וציפיות גבוהות מילדיהם, ולשתף פעולה איתם כדי לממש את השאיפות האלו. 

 

אפשר לקרוא בהרחבה על 8 העקרונות האלו גם בריאיון שנערך עם הטי, המופיע באתר מכון אבני ראשה, כאן.

 

לקריאה נוספת:

הטי, ג' (2016). למידה נראית למורים – כיצד מורים יכולים להעצים את הוראתם. תל אביב: משכל.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים