טיפוח מנהיגות ביניים בבית הספר – כך עושים את זה נכון

מנהיגות ביניים מקצועית ופעילה היא גורם מרכזי בהצלחה של בית הספר. היא מקדמת על הישגי התלמידים ומסייעת לצוות הניהול להוביל את בית הספר. לכן חשוב להשקיע בטיפוח והכשרה של מנהיגות הביניים, ולהקדיש זמן להכשרה מקצועית וחניכה.

טיפוח מנהיגות ביניים בבית הספר – כך עושים את זה נכון

"מנהיגים אינם נולדים הם מתפתחים" (רודולף ג'וליאני)

מנהיגות ביניים, המורכבת מאנשי צוות בעלי כישורי מנהיגות הנושאים בתפקידים ניהוליים בבית הספר, היא גורם מרכזי בהצלחת בית הספר במגוון תחומים. מחקרים הצביעו על התרומה של מנהיגות ביניים מקצועית ופעילה לקידום הישגי התלמידים, והראו כי בבתי ספר בהם ניתנה למנהיגות הביניים הסמכות לפעול ולהוביל, דיווחו המורים על תחושה שבית הספר 'מנוהל נכון' ושהם יכולים ללמד באופן אפקטיבי יותר.

מנהיגות הביניים מסייעת להטמיע 'מלמטה' יוזמות והחלטות פדגוגיות וניהוליות, ומסייעת לצוות הניהול לבצע את תפקידו. לכן חשוב במיוחד לטפח את מנהיגות הביניים ולהשקיע בפיתוח המקצועי שלו.

הנה 5 פעולות שכדאי לעשות כדי לפתח את מנהיגות הביניים:

  1. הכשרה מקצועית: אין ספק שעיקר הלמידה של מנהיגות הביניים נעשית דרך ההתנסות בפועל, אבל יש תחומים רבים שניתן להתפתח בהם באמצעות הדרכה מקצועית, למשל: הובלת תהליכי שינוי, תקשורת בצוות, התמודדות עם התנגדויות ועוד.
  2. שיתוף בהחלטות אסטרטגיות: כדאי לתת למנהיגות הביניים דריסת רגל בתהליכי קבלת ההחלטות בבית הספר, ולשתף אותם בחלק מההחלטות האסטרטגיות. כך הם יקבלו הבנה טובה של התהליכים וירכשו מבט רחב יותר על המתרחש בבית הספר.
  3. חיזוק המיצוב בצוות המורים: כדאי למצוא דרכים לחזק את המעמד של מנהיגות הביניים בצוות המורים, בזהירות ורגישות כלפי שאר המורים, למשל לציין הישגים שלהם באופן פומבי, או לתת שם ותפקיד למעמד שלהם. ככל שהמיצוב שלהם יהיה חזק יותר, כך הם יוכלו להשפיע יותר בשטח.
  4. חניכה אישית: אין תחליף לחניכה וליווי אישי של צוות הניהול. כך נוכל לתת למנהיגות הביניים כלים להתמודדות עם האתגרים השוטפים, ולהיות כתובת לשאלות מקצועיות.
  5. מרחב פעולה ועידוד יזמות: ניתן למנהיגות הביניים מרחב ליצירתיות, עצמאות וקידום יוזמות אישיות. כך נאפשר להם להביע את עצמם, להתנסות, ולפתח בעצמם את סגנון המנהיגות שלהם.

 

ככל שנשקיע בפיתוח מנהיגות הביניים הבית ספרית, ניתן להם הכשרה וכלים להצליח בתפקידם, כך הם יתפתחו להיות גורמים דומיננטיים שמקדמים ומפתחים את בית הספר.

 

לקריאה נוספת:

ברק-מדינה, ע', אבני, ר' ובן־אריה י' (2011). פיתוח מנהיגות הביניים בבית הספר. ירושלים, מכון אבני ראשה.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים