נא להוציא דפים: כך נאבחן את התרבות הארגונית של בית הספר

נא להוציא דפים: כך נאבחן את התרבות הארגונית של בית הספרכדי להתקדם ולהשתפר, בכל תחום, חשוב לערוך מדי פעם תהליך של אבחון המצב הקיים. לאור הממצאים שמתקבלים מתהליך האבחון, ניתן לזהות תהליכים, לעמוד על פערים בין הרצוי למצוי, ולקבל החלטות מבוססות נתונים.

גם כאשר נרצה לקדם ולשפר את התרבות הארגונית של בית הספר, נתחיל באבחון המצב הקיים.  התהליך הזה חשוב במיוחד כדי לזהות פערים בין החזון, השאיפות והרעיונות של הנהלת בית הספר, ובין המציאות הממשית בפועל – האם התרבות הארגונית אותה אנו רוצים לקיים בבית הספר באה לידי ביטוי בשטח. תהליך האבחון יעזור לנו לגלות האם יש התנגדויות, דילמות או מתחים בסוגיות הנוגעות לתרבות הארגונית, ועל בסיס ממצאי האבחון נוכל להחליט אלו תחומים לחזק ואלו שינויים לערוך בתרבות הארגונית של בית הספר. 

כדי לנתח את הממצאים שיתקבלו בתהליך האבחון, מומלץ להעזר במודל של אדגר שיין (בתוך סרג'יובאני, 2002) שחילק את התרבות הארגונית לשלושה רבדים, על פי היכולת לאתר אותם:

מבנה הפירמידה ההפוכה מדגים את היחס בין הרבדים הגלויים יותר, הבולטים ונוכחים על פני השטח, ובין הרבדים הנסתרים והסמויים, הנמצאים בעומק התרבות הארגונית. 

מבנה הפירמידה ההפוכה מדגים את היחס בין הרבדים הגלויים יותר, הבולטים ונוכחים על פני השטח, ובין הרבדים הנסתרים והסמויים, הנמצאים בעומק התרבות הארגונית.

 

בדרך כלל, יחשוף בפנינו תהליך האבחון, בשלב ראשון, את הרובד הגלוי, וממנו ננסה ללמוד על הרובד הנסתר בחלקו – הערכים והתפיסות העומדות ביסוד הסמלים, הטקסים או סגנון הלבוש. אנו נשאף לחשוף גם את הנחות היסוד, הערכים שהפכו למובנים מאליהם ובלתי מודעים, המכתיבים ומעצבים את שאר הרבדים של התרבות הארגונית. 

 

הנה מספר שיטות פשוטות ומהירות באמצעותם ניתן לבצע אבחון ראשוני של התרבות הארגונית בבית הספר:

 

'הקירות המדברים'

דרך פשוטה במיוחד לאבחון ראשוני של התרבות הארגונית בבית הספר היא באמצעות הקירות: ניתן לפסוע בבית הספר ולהתבונן על הקירות של הכיתות, המסדרונות וחדרי המורים. ניתן ללמוד הרבה מהשפה, הסגנון והנושאים המודגשים בתכנים שעל הקירות, על התרבות הארגונית הנוכחית של בית הספר.

 

'המצטיינים'

שיטה אחרת לאבחון התרבות הארגונית, היא לבחון מיהם המורים והתלמידים הנחשבים בעיני צוות בית הספר כמובילים ומצליחים. כאשר נבחן מהם התכונות והמעשים שהובילו אותם להכרה ואהדה בבית הספר, נוכל ללמוד על הערכים המובילים שבבסיס התרבות הארגונית.

 

'עושים היסטוריה'

אפשר לבחון אלו אירועים בהיסטוריה של בית הספר, דמויות מופת או אבות מייסדים, מצויינים בהווי של בית הספר. נוכל ללמוד מכך על הערכים שבית הספר בוחר להדגיש ולקדם.

 

'להוציא דפים'

אפשרות נוספת היא לבקש מצוות בית הספר או מהתלמידים לענות על שאלון שיבחן את העמדות והתפיסות שלהם ביחס לתרבות הארגונית של בית הספר. הנה דוגמה לשאלות אותן ניתן לשאול בשאלון כזה – יש להתאים את השאלות לקהל היעד (מורים, תלמידים) ולאופי בית הספר.

 

  1. החזון של בית הספר, במשפט אחד הוא….
  2. אלו אסוציאציות ומחשבות מעלים בדעתך הערכים האלו, ביחס לבית הספר:
    1. עזרה הדדית
    2. דוגמה אישית
    3. חברות
    4. עזרה לזולת
    5. יצירתיות
  3. שיעור טוב, הוא שיעור ש…..
  4. המפתח להצלחה בבית הספר שלנו הוא…
  5. כאשר אני נזקק לעזרה, אני נעזר ב….
  6. אדם זר שיגיע לבית הספר שלנו, יתרשם מ….
  7. הדימוי של צוות ההוראה של בית הספר, בקרב ההורים והקהילה, הוא….

 

לקריאה נוספת:

צפרוני, א' (2005). הכוח הסינגרטי של הצוות, סטטוס – הירחון לחשיבה ניהולית, גיליון 168, עמ' 20-24.

גבע, ש' (2013) אבחון מערכתי-השלכתי של התרבות הארגונית הבית ספרית, עיונים בחברה בטכנולוגיה ובמדע, אורט ישראל, גיליון 7.

שמשוני, ר', ענב, י' (2016) איך הופכים את התרבות הארגונית בבית הספר לתרבות מקדמת למידה?, הגיע זמן חינוך, דצמבר 2016, https://www.edunow.org.il/article/3210

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים