כך מתחילים ומסיימים שיעורים: שימוש ב'כרטיס כניסה' ו'כרטיס יציאה'

 

רגעי הפתיחה והסיום של השיעור הם נקודות זמן משמעותיות במיוחד. פתיחה טובה של השיעור מאפשרת להכניס את התלמידים לאווירת למידה ולהציג להם את נושא השיעור, וסיום השיעור מסכם לתלמידים את מה שנלמד ומאפשר למורים לקבל משוב על איכות הלמידה.

כך מתחילים ומסיימים שיעורים: שימוש ב'כרטיס כניסה' ו'כרטיס יציאה'

הדקות הראשונות של כל שיעור, במקרים רבים, אינן מנוצלות בצורה טובה ללמידה. המורים בדרך כלל עסוקים במשימות אדמיניסטרטיביות, כמו בדיקת נוכחות, ואילו התלמידים צריכים שיעזרו להם להכנס לאווירה של למידה. לכן כדאי להשתמש בשיטה המכונה 'כרטיס כניסה'.

כרטיס כניסה הוא מטלה קצרה, שמבצעים התלמידים באופן עצמאי בתחילת השיעור: שאלון קצר, תרגילים או משימת כתיבה. המטלה יכולה להיות חזרה על חומר שנלמד בעבר או לשמש כפתיחה מסקרנת למה שילמד בשיעור הנוכחי. אפשר להשתמש בדפים, כלים דיגיטליים שונים, או לכתוב את המטלה על הלוח.

השימוש בכרטיס כניסה מאפשר לתלמידים כניסה חלקה אל תוך השיעור, כאשר הם מתחילים מייד בעשייה לימודית. בזמן שהם עובדים, המורים יכולים לסיים את בדיקת הנוכחות או לעבור בין התלמידים ולסייע להם להכנס לאווירת הלמידה. תלמידים שאיחרו או כאלה שמתארגנים ללמידה בקצב איטי יותר, יוכלו להדביק את הפער בזמן זה, ולהצטרף עם כולם לחלק המרכזי של השיעור.

הנה מספר דגשים לשימוש נכון בכרטיס כניסה:

  • לא להאריך: הזמן המוקדש  לכרטיס הכניסה צריך להיות קצר, לא יותר מ-5 דקות. אחרת הוא הופך להיות חלק מהשיעור עצמו וזה לא תפקידו.
  • עקביות: כדאי לשמור על עקביות וסדירות: להתמיד בביצוע כרטיס כניסה בכל שיעור, ולהשתמש באותו כלי. כך יוכלו התלמידים לבצע את המטלה בעצמם, בלי הסברים מהמורים. 
  • תוצר כתוב: בסיום ביצוע המטלה צריך לבקש מהתלמידים למסור תוצר כתוב (אפשר גם באופן דיגיטלי). כך ניתן לעקוב אחר ההתקדמות שלהם ולוודא את ביצוע המטלה.
  • שיעורי בית: אפשר להגדיר שכרטיס הכניסה הופך לשיעורי בית, למי שלא מסיים. כך נדרבן את התלמידים לא לאחר לשיעור, ולסיים את המטלה בזמן.

באופן דומה, כדאי להנהיג בכיתה גם שימוש ב'כרטיס יציאה' – משימה קצרה שמסיימת את השיעור. כרטיס היציאה מסכם בצורה פעילה את הלמידה, מאפשר לקבל משוב מהיר על רמת ההבנה של התלמידים ונותן להם תחושת סיפוק על הידע והמיומנויות שרכשו בשיעור. 

כרטיס יציאה יכול להיות חידון ידע קצר, שאלון על חווית הלמידה שלהם או תרגול קצר של החומר שנלמד. גם כאן, על התלמידים למסור תוצר למורים בסוף המשימה – אפשר לעשות שימוש בכרטיס ממשי, אותו מוסרים התלמידים כדי לצאת מהשיעור.

מחקר שנערך על השימוש בכרטיס יציאה מצא שבכיתות בהן נעשה שימוש בכרטיס יציאה הגיעו התלמידים להישגים גבוהים יותר, וחשו שכרטיס היציאה מרכז וממקד להם את הידע שלמדו. 

 

לקריאה נוספת:

דשן, מ' (2016). חמש הדקות שמשנות שנת לימודים שלימה. הגיע זמן חינוך. https://www.edunow.org.il/article/3328

מתודיקה (2019). כל שיעור טוב נגמר ב'כרטיס יציאה'. מתודיקה, מרכז הידע.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים