לומדים לטעות: איך מייצרים אקלים שמעודד למידה מטעויות?

טעויות הן חלק מהחיים, והן גם חלק משמעותי מתהליך הלמידה. מחקרים הראו שאנו זוכרים טוב יותר נושאים שבהם טעינו, ולכן חשוב לעודד את התלמידים לשמוח בטעויות שלהם וללמוד מהן.

לומדים לטעות: איך מייצרים אקלים שמעודד למידה מטעויות?

אחד הכלים המשפיעים ביותר על הצלחת תהליך למידה הוא היכולת לטעות. כן, זו לא טעות – כדי להצליח צריך ללמוד איך לטעות. 

טעויות הן חלק מתהליך הלמידה: הן לא אומרות מי אנחנו אלא מה חסר לנו כדי להמשיך ולהתקדם. מחקרים שונים הראו כי טעויות עוזרות לנו לזכור את מה שנלמד, ונושא שטעינו בו יחקק טוב יותר בזיכרון. לכן נלמד את התלמידים שלנו לא לטשטש טעויות או לברוח מהן, אלא להיפך: לשמוח בהן, וללמוד מהן.

כל זה עשוי להישמע "רומנטי" מדי: הרי לטעות זה דבר מביך, חשוף, שפותח פתח לשיפוטיות, ביקורת וחוסר הערכה עצמית. איך אפשר להפוך אירוע כזה למשמח?

חשוב ליצור בבית הספר אקלים תומך טעויות, ולעודד את התלמידים שלנו ללמוד מטעויות. 

איך עושים זאת? 

  • הטעות היא לא אני: נחזק את ההבנה שטעות רק מסמנת לנו מה צריך לתקן, ולא מה היכולות שלנו.
  • דוגמא אישית: לא נפחד לטעות בעצמנו, ונשקף לתלמידים את הטעויות שלנו. 
  • בלי בושה: לא נבייש את הטועים, אלא נחבק את הטעות ונעודד למידה ממנה.
  • מרווח טעות: לא נסביר לתלמידים ממה להמנע קודם המשימה, אלא ניתן להם מרחב וחופש לטעות.
  • מסבירים טעויות: נעודד את התלמידים להסביר באופן מדוייק במה טעו. כך ידעו מה לתקן וילמדו מהטעות.
שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים