לומדים לנהל את הזמן

מחקרים הראו כי תלמידים שידעו לנהל נכון את הזמן שלהם, הגיעו להישגים גבוהים יותר וחוו תחושת הצלחה. יש דרכים שונות לתרגל ולרכוש מיומנויות של ניהול זמן, אותן כדאי שנקנה לתלמידים שלנו.

לומדים לנהל את הזמן

תלמידים נדרשים לנהל את הזמן שלהם כאשר מוטלות עליהן משימות לביצוע – בין אם מדובר במשימת כיתה, שיעורי בית או כאשר הם לומדים לקראת מבחן. מיומנויות של ניהול זמן יעזרו לתלמידים לנצל בצורה מיטבית את הזמן שלהם, ולהמנע מדחיינות ומהתחמקות מביצוע המשימה. מצד שני, ניהול זמן לקוי מקשה על התלמידים להגיע להישגים גבוהים, וגורם לתחושות של לחץ ומתח סביב ביצוע המשימות הלימודיות.

הנה מספר דגשים להקניית מיומנויות ניהול זמן לתלמידים:

  • מודעות: השלב הראשון בכל שינוי הוא לפתח מודעות לנושא. כאשר מתקשים בניהול זמן חשוב להכיר בכך שזה מקור הקושי, ולא חוסר יכולת לימודית או עצלנות.
  • אבחון והערכה: חשוב לאבחן את מקור הקושי בניהול הזמן: קושי באומדן הזמן הנדרש לביצוע כל משימה, קושי בתכנון הזמן, ריבוי משימות או ביצוע משימות בשעות שאינן נוחות לריכוז ולמידה.
  • מטרות וסדר יום: כדי לנהל נכון את הזמן, נכתוב את רשימת המשימות שאנו נדרשים לעשות, את הזמן הדרוש לביצוע כל אחת מהן, ונבנה סדר יום. תוך כדי ביצוע המשימות, נסתכל בסדר היום ונראה האם אנו עומדים בזמנים שקבענו לעצמנו, ואם לא – מה גרם לכך.
  • סדר עדיפויות: כאשר בונים סדר יום, חשוב לתת את הדעת לסדר ביצוע המשימות, למשל: כדאי להתחיל במשימות דחופות יותר, כאלו שצריך להגיש בקרוב, וכדאי גם לבצע קודם כל משימות שאין לנו חשק לעשות, ולהשאיר לסוף את המשימות הנעימות יותר. 
  • הפסקות איכותיות: בתכנון סדר היום נגדיר זמנים להפסקה. נקבע אותן בזמנים בהם אנו מעריכים שנצטרך הפסקה ושהלמידה לא תהיה איכותית. כך נשלוט בהפסקות שלנו באופן יזום, וננצל טוב יותר את הזמן שמיועד ללמידה. 
  • תמריצים: יש כוח רב לתמריצים שאנו נותנים לעצמנו, המניעים אותנו לבצע את המשימות ולא לדחות אותם. לכן כדאי לקבוע שבסיום כל משימה ניתן לעצמנו תמריץ מדרבן, כמו שוקולד טעים או צפייה בסרטון וידאו קצר.
  • שימוש בכלים לניהול זמן: יש כלים רבים שיכולים לעזור לנו בניהול הזמן: יומן דיגיטלי, תזכורות, מערכות לניהול משימות (למשל: Trello), דפי ניהול סדר יום ועוד.

 

לקריאה נוספת:

פישרמן, ש', שי, א' וקניאל, ש' (2000). ניהול זמן וניהול למידה עצמית של סטודנטיות. דפים – עיון, מחקר והוראה בהכשרת מורים 31, עמ' 57-79.

מתודיקה (2021). במקום לנהל את הזמן, עדיף לנהל את תשומת הלב. מתודיקה, מרכז הידע. https://new.methodic.co.il/category

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים