לומדים לסכם נכון

כדאי ללמד את התלמידים איך לסכם את התכנים שהם לומדים: כתיבת סיכום היא עיבוד נוסף של החומר, עוזרת לתלמידים לזהות את עיקרי הדברים שנלמדו, נותנת למורים משוב על מידת ההבנה של התלמידים, והסיכום יכול לשמש לחזרה.

לומדים לסכם נכון

חשוב להיות מודעים לכך שסיכום היא פעולה מורכבת לביצוע. כדי לסכם נדרשים התלמידים להבין היטב את החומר הנלמד, לדעת להפריד עיקר מטפל, ולנסח בצורה תמציתית את עיקרי הדברים.

לכן, כדי ללמד את התלמידים לסכם נכון צריך, קודם כל, להגדיר זאת כאחת ממטרות השיעור ולהקדיש לכך זמן, באופן קבוע ושיטתי, ובתחומי ידע שונים. 

אפשר להפוך את הסיכום למטלה שמבצעים התלמידים באופן יחידני, או כחלק מעבודה קבוצתית. חשוב לתת משוב לתלמידים על פעולת הסיכום ולהדריך אותם כיצד להשתפר בכך. 

הנה מספר דרכים לתרגול מיומנויות הסיכום של התלמידים:

  • פעילות עם סיכום מוכן: אפשר לתת לתלמידים סיכום מוכן, בעיקר בשלבים הראשונים של התרגול, ולהטיל עליהם משימה לביצוע, למשל: לתאר את דעתם האישית ביחס לנאמר בסיכום או להמציא משימה לשיעורי בית על בסיס הסיכום.
  • סיכום באמצעות שאלות: כתיבת שאלות על השיעור היא דרך טובה להפיכת הלמידה לאפקטיבית יותר, והיא גם דרך נהדרת לסכם את השיעור. כתיבת השאלות יכולה להתבצע במקביל לכתיבת סיכום טקסטואלי, וגם תוך כדי השיעור. אפשר להפוך את השאלות לחידון, ולאתגר בהם את התלמידים האחרים.
  • מה למדתי היום? אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב 5 דברים חדשים שלמדו בשיעור. אמנם התוצאה לא תהיה סיכום של כל התכנים שהופיעו בשיעור, אבל תוך כדי הביצוע התלמידים ידרשו להזכר ולחזור על כלל השיעור.
  • סיכום באמצעות טבלאות ותרשימים: ישנם לא מעט נושאים בהם סיכום על ידי טבלאות ותרשימים יכול לחזק את ההבנה והזכירה של החומר. אם תכננו להציג טבלה מסכמת במהלך השיעור, אפשר לתת לתלמידים את הטבלה ריקה, ולבקש מהם להשלים אותה, כמטלת סיכום.
  • ציור מסכם: אפשר לאתגר את היצירתיות של התלמידים ולבקש מהם לסכם בצורה גרפית את השיעור. חשוב לתת להם דגשים וקריטריונים, כדי לוודא שהציור אכן יכיל את תכני השיעור. 

 

לקריאה נוספת:

שמשוני, ר' (2016). מהי השיטה שתהפוך כל סיכום לכלי למידה אקטיבי וממוקד?. הגיע זמן חינוך. https://www.edunow.org.il/article/3192

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים