למדו בקבוצות במקום לחלק להקבצות

חלוקה להקבצות על פי הרמה הלימודית מקובלת בבתי ספר רבים, כשיטה שנותנת מענה דיפרנציאלי לתלמידים ברמות שונות. מעבר למחירים החברתיים של חלוקה זו, מחקרים הראו שלמידה קבוצתית יכולה להביא להישגים לימודיים גבוהים יותר של כלל התלמידים. 

למדו בקבוצות במקום לחלק להקבצות

מעדיפים 'לבודד' תלמידים מתקשים בקבוצות נפרדות? מסתבר שכדאי דווקא לערבב: כאשר הם לומדים עם חברים, כל התלמידים מקבלים הזדמנות להצליח. 

החלוקה לקבוצות למידה הטרוגניות עומדת בניגוד לגישה הרווחת בבתי ספר רבים, המחלקים את התלמידים, בחלק ממקצועות הלימוד, להקבצות על פי רמתם הלימודית וההישגים שלהם. 

אבל לגישה זו מחירים רבים, ביצירת מתחים חברתיים ובהנצחת הפערים הלימודיים בין התלמידים בקבוצות השונות, ובתיוגם כילדים שפחות יכולים להצליח.

מחקרים שנערכו בארץ ובעולם מערערים על הנחת היסוד הזו, ומצביעים על כך שלמידה בקבוצות שיתופיות יכולה לקדם את הישגי כלל התלמידים, במקביל לחיזוק היחסים החברתיים בין התלמידים.

כך למשל עולה ממחקר שנערך בחטיבת ביניים אינטגרטיבית בישראל, שהשווה את ההישגים הלימודיים בגיאוגרפיה והיסטוריה של תלמידים בעלי רקע תרבותי שונה, בין כיתות שלמדו באופן פרונטלי ובין כיתות שלמדו בקבוצות קטנות. הממצאים הצביעו על כך שבכיתות שלמדו בקבוצות הצטמצמו הפערים בין התלמידים. מחקר אחר בחן את האפשרות להחליף את החלוקה להקבצות במתימטיקה בלמידה בקבוצות הטרוגניות. הממצאים הראו גם כן כי כלל התלמידים הגיעו להישגים גבוהים.

ממצאים אלו מצטרפים למחקרים רבים שנערכו בנושא ברחבי העולם, ביניהם גם מחקר נרחב שנערך בדנמרק והצביע על למידה קבוצתית כהתערבות אפקטיבית במיוחד בעלת תוצאות מובהקות בשיפור ההישגים הלימודיים של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך. 

עם זאת, חשוב להדגיש: עצם החלוקה לקבוצות איננה מספיקה. המחקרים הדגישו שנדרשים גם אלמנטים חברתיים של למידה שיתופית על מנת לשפר את הישגי התלמידים.

כמו בכל דבר בחיים: מה שחשוב באמת הוא איך הדברים נעשים בפועל. זה לא מספיק לקרוא לתהליכי הלמידה שלנו "למידה קבוצתית" ולחלק את התלמידים לקבוצות, ולצפות שהקסם פשוט יקרה

  • צריך לתכנן את הלמידה ולהשקיע מחשבה מיוחדת איך לעשות את זה בפועל.
  • צריך להכשיר את המורים להוראה בשיטה זו: ללמד אותם את התיאוריות, לתת להם כלים מעשיים, ולהכין אותם לשינוי במעמדם, כמנחי ומנהלי הלמידה.
  • צריך להדריך את המורים כיצד לסייע לתלמידים מתקשים בעבודה בקבוצות, וכיצד לוודא שכולם שותפים בלמידה.
  • לא לשכוח גם את התלמידים! צריך להקנות לתלמידים מיומנויות חברתיות נדרשות: הקשבה, סבלנות לדעות אחרות, עבודת צוות, היכולת להעניק משוב אמפטי ועוד.

 

לקריאה נוספת:

איילון א' ואחרים (2019). אי שיוויון בחינוך: ממחקר למדיניות. ירושלים: מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים