למה כדאי לקדם למידה קבוצתית בבית הספר?

בתי ספר רבים גילו את הקסם של למידה בקבוצות ועושים שימוש בשיטה זו בדרכים שונות. יש יתרונות רבים ללמידה קבוצתית, בהם שיפור ההישגים הלימודיים, חיזוק מיומנויות חברתיות ועידוד למידה עצמאית של התלמידים.

למה כדאי לקדם למידה קבוצתית בבית הספר?

המושג למידה קבוצתית הוא מושג ותיק, ובמשך השנים פותחו שיטות שונות של למידה כזו: ג'יקסו (Jigsaw), למידה בחברותא, קבוצות חקר ועוד. העידן הדיגיטלי פתח אפשרויות חדשות ומלהיבות עם מגוון כלים חדשניים ללמידה קבוצתית, כמו יצירת מסמכים משותפים, עבודה ויצירה על לוחות שיתופיים או משחקים דיגיטליים שיתופיים וחברתיים.

מחקרים רבים הצביעו באופן חד משמעי על יתרונות רבים ומגוונים של השימוש בלמידה קבוצתית:

  • שיפור ההישגים הלימודיים: למידה בקבוצות, הנעשית בצורה נכונה, מביאה לשיפור בהישגי התלמידים, בהשוואה ללמידה יחידנית ופעמים רבות גם מול למידה של כיתה במליאה.
  • חיזוק מיומנויות חברתיות: למידה קבוצתית משפרת את מערכות היחסים בין התלמידים, ומחזקת את תחושת השייכות ואת הדימוי העצמי שלהם.
  • צמצום פערים: למידה קבוצתית מחזקת את תחושת המסוגלות של כלל התלמידים ומסייעת בצמצום פערים.
  • שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים: מחקרים שונים הצביעו על הפוטנציאל הקיים לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים באמצעות שימוש בלמידה קבוצתית.    

 

למידה קבוצתית נותנת עצמאות ובחירה לתלמידים במסע הלמידה שלהם. היא גורמת ללומדים לנווט ביחד, לנהל ביניהם אינטראקציה כדי לראות איך מגיעים למטרה, לתמוך אחד בשני ולקיים ערבות הדדית, לחזק את המוטיבציה והאישיות, ולקבל משוב מתמיד מהסביבה.

באופן טבעי שילוב רכיבים אלו משנה את תפקיד המורים, ההופכים למנחים ומלווים של הלמידה. 

זהו שינוי מבורך שתורם לרווחתם האישית של המורים, ההופכים לדמות אוטונומית יותר, שיכולה לנווט בין הצרכים השונים באופן מושכל ודיפרנציאלי.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים