למידה בחברותא: מעולם הישיבות למאה ה-21

למידה בחברותא היא שיטת למידה עתיקה, בה מתמודדים צמד לומדים באופן עצמאי עם טקסט מרכזי. כדי לקדם למידה בחברותא בכיתה יש להשקיע מחשבה על אופן החלוקה לצמדים, להכין את חומרי הלימוד ולתכנן היטב את מהלך הלמידה.

למידה בחברותא: מעולם הישיבות למאה ה-21

חברותא היא שיטת למידה, שרווחת בעולם הישיבות מאז ימי המשנה והתלמוד. הלמידה מתקיימת על ידי זוג לומדים העוסקים יחד בטקסט מרכזי, ובמהלכה מציגים הלומדים שאלות, מערערים על הנחות יסוד ותפיסות, מתווכחים ולעיתים גם מגיעים למסקנות.

בלמידה בחברותא נוצר דיאלוג משולש בין הלומדים והטקסט, ומתפתח מרחב למידה מתוך העמדות והתפיסות של שני הלומדים, והפרשנות שלהם לטקסט הנלמד.

ללמידה בחברותא יתרונות רבים: היא מעודדת למידה עצמאית ושיתופית, ומחזקת יכולות חשובות כמו ניתוח טקסטים, שאילת שאלות, הסקת מסקנות, ניהול שיח לימודי, הקשבה ועוד.

לכן, ישנה מגמה כיום להעתיק את שיטת הלמידה בחברותא גם אל בתי הספר של המאה ה-21.

מה צריך לעשות כדי לקדם למידה בחברותא?

 

ארגון הלומדים

יש להשקיע מחשבה מוקדמת על אופן החלוקה לחברותות – צמדי הלמידה (אפשר לחלק גם לקבוצות גדולות יותר, אבל יש יתרון עבודה בצמד). כדאי לחשוב על מידת ההתאמה בין התלמידים, והדינמיקה שתיווצר ביניהם. אפשר ליצור צמדים הטרוגניים מבחינת הרמה הלימודית, אבל צריך לשים לב שלא יווצר מצב של תלמידים שמלמדים את חבריהם. חברותא צריכה להיות מבוססת על שיתופיות בלמידה.

 

הכנת חומרי הלמידה

בדרך כלל למידה בחברותא תתבסס על טקסט מרכזי ללמידה עצמית, אותו יש להכין לתלמידים ללמידה: להסביר מילים קשות בטקסט, ולתת ביאור לקטעים מורכבים. 

בנוסף, חשוב לצייד את התלמידים בשאלות הבנה והעמקה, משימות לביצוע, ולתת גם חומרים נוספים למתקדמים. אפשר לתת להם טקסטים נוספים לקריאה, תמונות, חפצים שונים או הפניות לסרטים שיעשירו את השיח הלימודי המשותף.

בעזרת חומרי הלמידה אפשר לעורר את התלמידים לשיח ערכי מעמיק סביב סוגיות מרכזיות, על בסיס הטקסט הנלמד.

 

תכנון מהלך הלמידה

הלמידה מורכבת משלושה חלקים, פל"א: פתיח, לימוד בחברותא ואסיף – סגירת המפגש במעגל שיח משותף.

בפתיח על המורים להציג בקצרה את תוכן המפגש, ולהסביר על הטקסט הנלמד ועל משימות הלמידה של התלמידים.

לאחר מכן התלמידים יפנו ללמידה בחברותא. יש לסייע לתלמידים לארגן את מרחב הלמידה, ולהקציב זמן ללמידה המשותפת. בזמן הלמידה, על המורים לנהל וללוות את הלמידה: לעבור בין התלמידים, לסייע בפתרון קשיים נקודתיים, לאתגר את התלמידים בשאלות למחשבה, לעודד אותם לחשיבה ויצירתיות, ולוודא שמתקיים שיח מכבד בין התלמידים.

באסיף נקיים שיח משותף עם התלמידים, נלקט מסקנות, תובנות ומחשבות שעלו בהם בזמן הלימוד, ונציג את המחשבות שלנו על הלמידה.

 

למידה בחברותא היא פרקטיקה שיכולה לקדם את הלמידה ולהפוך אותה לחווייתית ומהנה. כמו בכל דבר אחר בחיים, ההצלחה תלויה במידה רבה בהכנה ותכנון ראוי.

 

לקריאה נוספת:

משרד החינוך (2015). נתיבים להוראה משמעותית: מניפת מודלים יישומיים להוראה משמעותית. http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/netivim.pdf

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים