למידה לאורך החיים

למידה לאורך החיים – כלי חשוב להתפתחות אישית ומקצועית

 

אחת המתנות הגדולות שבית ספר יכול לתת לתלמידיו היא לפתח בהם את היכולת והמוטיבציה ללמוד גם לאחר תקופת בית הספר. למידה לאורך החיים מאפשרת להתפתח מבחינה מקצועית, לעשות שינויים תעסוקתיים, ואפילו לשפר את איכות החיים והבריאות הקוגניטיבית.

מושג חשוב שמדובר רבות הוא 'למידה לאורך החיים', או 'למידה מתמדת' (Lifelong Learning). המושג הזה מבטא תפיסה לפיה למידה היא תהליך שנמשך לאורך כל שלבי החיים, ולא רק בתקופות הכשרה מובהקות, כמו בזמן הלימודים בבית הספר או באוניברסיטה. תהליך הלמידה הופך להיות גמיש ומגוון, חוצה מגזרים ומקיף את כל קבוצות הגיל, ומשלב למידה פורמלית ובלתי פורמלית, תוך שימוש במגוון כלים ודרכי למידה.

פיתוח של מיומנויות ללמידה עצמאית תכשיר את בוגרי מערכת החינוך למאה ה-21, ולהשתלבות במגמה של למידה מתמדת.

בתור אנשי חינוך, זוהי אולי המטרה החשובה ביותר והמתנה הכי גדולה שאנחנו יכולים לתת ללומדים שלנו.

למה זה חשוב? למה צריך ללמוד כל חיים?

  • חייבים ללמוד. אנחנו נדרשים ללמוד כל הזמן ידע ומיומנויות חדשות: איך לבשל, איך לנהוג ברכב או איך להיות הורה טוב יותר. לכן חשוב לדעת איך לעשות את זה כמו שצריך.
  • תחושת סיפוק ומשמעות. למידה מתמדת נותנת תחושת סיפוק עצמי, ומסייעת להציב מטרות ולכבוש יעדים חדשים בחיים.
  • שינוי תעסוקה. סקרים הראו כי אנשים מחליפים כ-15 עבודות לאורך הקריירה, ולכן היכולת למצוא תעסוקה (employability) הופכת לקריטית. למידה מתמדת מאפשרת לבצע שינויים תעסוקתיים ולהיות רלוונטיים בשוק העבודה.
  • יתרון תחרותי. יכולת למידה היא יתרון תחרותי כלכלי. בעידן הדיגיטלי מקומות עבודה מקפידים לקדם עובדים שמקיימים קשר תדיר עם הידע המקצועי המעודכן ביותר בתחום שלהם.
  • שיכלול יכולות ניהול ומנהיגות. אילון מאסק הסביר פעם שסוד המנהיגות נובע, בין השאר, מהיכולת להפוך ל'מומחה כללי' בתחומים רבים, ולשכלל את היכולת להשליך ידע ממצב מוכר למצבים חדשים.
  • איכות חיים ואריכות ימים. מחקרי בריאות מצביעים על כך שלמידה מתמדת היא אחת הדרכים להבטיח בריאות בגיל מבוגר. הוכח שמוח פעיל ומאותגר לאורך החיים מבטיח חיים ארוכים יותר ובריאים יותר.
שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים