למה חשוב לפתח את התפקודים הניהוליים של התלמידים?

כדי להביא את התלמידים להישגים לימודיים גבוהים, לא מספיק לסייע להם לפתח את דרכי החשיבה או מיומנויות הלמידה שלהם. חשוב לפתח גם את התפקודים הניהוליים שלהם, שיעזרו להם לשלוט ולנהל בהצלחה את תהליך הלמידה.

למה חשוב לפתח את התפקודים הניהוליים של התלמידים?

תפקודים ניהוליים הם אוסף מיומנויות קוגניטיביות המאפשרות שליטה ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש, באופן שמסייע להשיג מטרות שונות, למשל: יכולת תכנון והתארגנות, התמדה, יוזמה או גמישות מחשבתית. תלמידים עם תפקודים ניהוליים לקויים יתקשו לתכנן את הלמידה, להגדיר מטרות ולהתנהל באופן עצמאי, ויגיעו להישגים נמוכים. 

הצורך בחיזוק התפקודים הניהוליים נדרש יותר ככל שעולה רמת המורכבות של הלמידה, וגדלות הדרישות המוצבות לתלמידים. לכן, כדאי לתרגל את התלמידים בתחום זה כבר בגיל צעיר, קודם שהם מגיעים לתיכון, ולעומס המוטל עליהם שם. תפקודים ניהוליים נדרשים גם כדי לבצע בהצלחה מבחנים: לתכנן את החומר למבחן, להקדיש זמן להכנה ולהתרכז בזמן ביצוע המבחן.

הנה מספר דוגמאות לתפקודים ניהוליים שחשוב לפתח אצל התלמידים:

  • תכנון וניהול זמן: היכולת לתכנן את זמן הלמידה, להעריך כמה זמן תקח כל משימה ולבנות לוח זמנים לביצוע.
  • הפעלה עצמית: היכולת לבצע משימות ללא דחיינות, גם כשאין חשק לעשות זאת.
  • מיקוד במטרה: היכולת להתרכז לאורך זמן במשימה, ולזהות ולנטרל הפרעות שעלולות להסיח את הדעת.
  • ויסות רגשות: היכולת לנהל רגשות כמו כעס, פחד, תסכול ועצב על מנת לאפשר ריכוז בהמשך הלמידה.
  • עיכוב תגובה: היכולת להתאפק ולא להגיב באופן מיידי, למשל: להצביע ולא לצעוק את התשובה ללא רשות, או לקרוא את ההוראות לפני שמתחילים לכתוב.
  • גמישות: היכולת להסתגל למצבים חדשים ולהתמודד עם שינויים, למשל: כאשר יש עיכובים או טעויות שפוגעות ברצף הלמידה.

 

מחקרים הראו שחיזוק התפקודים הניהוליים מסייע בשיפור ההישגים הלימודיים, מחזק את תחושת המסוגלות ומעניק לתלמידים נקודות חוזק שמלוות אותם גם בהמשך חייהם.

חשוב להכיר בקושי של חלק מהתלמידים בתחום זה, ולהתחשב בו בתכנון הלמידה: לא לתת משימות שמבוססות באופן בלעדי על ניהול למידה עצמאי של התלמידים, ולדאוג לתמיכה במתקשים. מצד שני, צריך להשקיע מאמץ בשיפור התפקודים הניהוליים של התלמידים: ללמד אותם את העקרונות של כישורים אלו, ולתרגל אותם בביצוע שלהם. להעלות בהדרגתיות את הרף ולהעביר את מושכות ניהול הלמידה אליהם. 

 

לקריאה נוספת:

מורדו, א' (2019). מס"ע להשבחת ניהול ההוראה בבתי הספר במרום. ירושלים: משרד החינוך, המנהל הפדגוגי.

רטנר, ג' וגרוסמן, ר' (2019). מסמך מעבדת פרקטיקות הוראה לאוכלוסיות מוחלשות. ירושלים: משרד החינוך, המנהל הפדגוגי, אגף מו"פ.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים