מהם כישורי ויסות עצמי, ולמה חשוב לפתח אותם אצל התלמידים?

כישורי ויסות עצמי בלמידה מאפשרים לתלמידים לקבוע בעצמם מטרות ללמידה ולתכנן את הביצוע שלה בפועל. כישורים אלו מסייעים לתלמידים להגיע להישגים לימודיים, מחזקים את תחושת המסוגלות והמוטיבציה שלהם, ומאפשרים להם ללמוד באופן עצמאי, גם לאחר תקופת בית הספר.  

מהם כישורי ויסות עצמי, ולמה חשוב לפתח אותם אצל התלמידים?

כאשר נטיל על התלמידים משימה לימודית קצת מורכבת, שדורשת תכנון וניהול עצמאי של הלמידה, אנו עשויים להתקל בתגובות שונות: יהיו כאלה שיגשו מיד לעבודה וידעו בדיוק מה לעשות, אך חלק מהתלמידים עשויים להרגיש תסכול עמוק וחוסר אונים, ולא ידעו איך להתחיל לבצע את המשימה.

התגובות השונות של התלמידים עשויות לבטא פערים בכישורים לויסות עצמי בלמידה. 

ויסות עצמי בלמידה (Self-Regulated Learning, SRL) הוא היכולת של התלמידים לנהל בעצמם את תהליך הלמידה: לקבוע מטרות, לתכנן את הלמידה, ולבקר את האופן שבו היא מתקדמת. 

כישורי ויסות עצמי אינם קשורים לאינטליגנציה של התלמידים, והן מיומנויות שניתן וחשוב לרכוש. כדאי לדעת שמחקרים הראו שויסות עצמי יכול להיות גם תלוי הקשר: תלמידים יכולים להפגין יכולת גבוהה של ויסות עצמי בשיעור אמנות, אך להתקשות בוויסות עצמי בשיעור מתמטיקה.

 

למה זה חשוב?

מפתח להצלחה: תלמידים בעלי כישורי ויסות עצמי מפותחים מגיעים להישגים לימודיים גבוהים יותר. כאשר יודעים לתכנן ולנהל את הלמידה – מצליחים.

תחושת מסוגלות: תלמידים היודעים כיצד להתמודד עם משימות הלמידה, מחזקים בעצמם את תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת להצליח. 

חיזוק המוטיבציה: כישורי ויסות עצמי מקנים תחושה של שליטה בניהול הלמידה, ובכך מחזקים את המוטיבציה וההנעה ללמידה.

בסיס ללמידה מתמדת: פיתוח מיומנויות של הצבת מטרות לימודיות, תכנון ובחירת אסטרטגיות למידה, מאפשרות ללמוד באופן עצמאי בכל מקום ובכל שלב בחיים.

מיומנות נדרשת במאה ה-21 והכנה ל"חיים האמיתיים": בעולם בו הידע מתחדש במהירות ושוק העבודה דינמי וגמיש, נדרשת היכולת לנהל את הלמידה באופן עצמאי.

חיזוק יכולות רגשיות וחברתיות: כישורי ויסות עצמי מאפשרים לתלמידים גם לשלוט ברגשות שלהם, ולבנות קשרים חברתיים משמעותיים.

 

לקריאה נוספת:

ברגלס-שפירא ט', אלון ב', שרץ, ז' (2017). כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה – מפתח להצלחה בלימודים. קריאת ביניים, גיליון 28-29, עמ' 61-69.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים