מובילים שינוי בתרבות הארגונית בעזרת מנהיגות חינוכית אקטיבית

שינוי התרבות הארגונית בבית הספר תלוי במידה רבה במנהיגות החינוכית. המנהלים הם המצפן שקובע את הכיוון אליו יתקדם בית הספר, ובכוח המנהיגות שלהם להוביל אחריהם את צוות המורים אל עבר השינוי אותו הם רוצים להנחיל. 

מובילים שינוי בתרבות הארגונית בעזרת מנהיגות חינוכית אקטיבית

אחד התפקידים המרכזיים של מנהלי בתי הספר הוא לעצב את התרבות הארגונית הבית ספרית, לשמר ולחזק אותה. המנהלים הם האדריכלים של התרבות הארגונית, ובכוחם להשפיע על זהותו ואופיו של בית הספר כולו. בכוחם להטמיע את תפיסת עולמם ואת הערכים שהם רוצים להוביל בבית הספר כולו.

לכן, למנהיגות החינוכית של בית הספר תפקיד מכריע בהובלת שינוי בתרבות הארגונית. בכוחם של מנהלי בית הספר, באמצעות דוגמה אישית, החלטות והכרעות שונות להוביל את צוות בית הספר אל השינוי המיוחל.

 

הנה מספר דוגמאות לתחומים באמצעותם יכולה הנהלת בית הספר להוביל שינוי בתרבות הארגונית:

ההתנהלות האישית: למעשים יש כוח, ולכן האופן שבו ההנהלה מתנהגת בשגרת היום-יום יש השפעה מכרעת על התרבות הארגונית של בית הספר, למשל: סגנון דיבור, אופי היחסים והדו-שיח עם עמיתים וכפופים, דרך קבלת החלטות, מידת השקיפות והאמינות וכדומה.

למה נותנים תשומת לב: הנושאים שזוכים לתשומת לב מצד ההנהלה מצביעים על הכיוון אליה היא רוצה להוביל את בית הספר: חדשנות ויזמות, ארגון וסדר, תפוקות או תהליכים. לכן חשוב להתמקד בתחומים שנוגעים לשינוי שמנסים להוביל.

התמודדות עם משברים: האופן מגיבה ההנהלה למשברים או אירועים חריגים משפיעה רבות על התרבות הארגונית שתתפתח בבית הספר: האם מנסים להתמודד באופן יצירתי או על פי תבניות קבועות, האם מחפשים אשמים או לוקחים אחריות.

היחס לצוות בית הספר: אמות מידה המשמשות את ההנהלה לגיוס מורים או לבחירה את מי לקדם יכולות להקרין על התרבות הארגונית שתתפתח, באופי והתכונות של אנשי הצוות המובילים בבית הספר, למשל: האם יקודמו "אומרי הן" או דווקא אנשים יצירתיים ואמיצים שאינם הולכים בתלם?

טקסים ומנהגים: תרבות ארגונית מתבססת גם על מנהגים קבועים וטקסים שהופכים להיות חלק בלתי נפרד מבית הספר: סיפורי העבר של בית הספר, ריטואלים וחגיגות, אירועי שיא לימודיים וטקסי הוקרה פומביים. נוכל להשפיע על התרבות הארגונית של בית הספר באמצעות עיצוב אופיים של אירועים אלה.

 

להנהלת בית הספר, ולמנהיגות שהיא מובילה, במעשים גדולים וקטנים, גלויים ונסתרים, כוח והשפעה משמעותיים במיוחד, בעיצוב התרבות הארגונית של בית הספר.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים