לפתוח ספרים, מתחילים לשחק: משחקים ומשחוק בלמידה

משחקים הפכו לחלק בלתי נפרד מהלמידה בבתי הספר, והם כלי נהדר לשיפור איכות הלמידה. כאשר משתמשים במשחקים, חשוב להגדיר באופן ברור את המטרות הלימודיות, ולתכנן היטב את אופן השימוש במשחק, כך שבאמת יקדם את המטרות שהגדרנו.

לפתוח ספרים, מתחילים לשחק: משחקים ומשחוק בלמידה

שימוש במשחקים מאפשר לגוון את שיטות הלמידה ולהפוך אותה למהנה יותר. אך מסתבר שמשחקים מסייעים גם להפוך את הלמידה לאיכותית ואפקטיבית יותר.

משחקים מגבירים את המוטיבציה של הלומדים ואת המעורבות שלהם בלמידה, מעודדים חשיבה עצמאית ויצירתיות, ומאפשרים להקנות ידע ומיומנויות בדרך עקיפה. בנוסף, לומדים נוטים לזכור טוב יותר תכנים שנלמדים בדרך של משחק.

מקובל להבחין בין שני מושגים מרכזיים:

  • למידה מבוססת משחק (Game Based Learning) היא שימוש במשחק ככלי מרכזי ללמידה. למשל: שימוש במשחק המבוסס על 'סולמות וחבלים' כדי לחזור על חומר שנלמד בעבר.
  • מִשׂחוּק (Gamification) הוא שימוש באלמנטים משחקיים בהקשרים לימודיים, למשל: עריכת תחרות בין קבוצות תלמידים, ומתן ניקוד על תשובות נכונות.

חשוב להתאים את אופן השימוש במשחקים לסוג התוכן ולקהל היעד. יש תכנים ששימוש במשחק מלא, עם כל המעטפת והכללים שלו, לא יקדם את הלמידה שלהן, ויש כיתות שלא משתפות פעולה בצורה טובה עם משחקים. במקרים כאלה עדיף למשחק רכיבים מצומצמים מתהליך הלמידה.

קיימים סוגים רבים של משחקים. יש כאלה המבוססים על תבניות משחק מוכרות ואחרים שיוצרים מסגרת משחקית חדשה. העולם הדיגיטלי פתח אפשרויות רבות ומגוונות לשימוש במשחקים בלמידה, ואפשר למצוא משחקים מוכנים או מחוללים המאפשרים יצירת משחקים בצורה פשוטה ונוחה.

הנה מספר טיפים לשימוש נכון במשחקים:

  • הגדירו מראש את מטרות הלמידה של המשחק, למשל: הקניית תוכן או תרגול מיומנויות, וודאו שהמשחק אכן מקדם את המטרות.
  • הקפידו על שמירת הכללים בזמן המשחק. רק כך יוכלו התלמידים להנות, והמשחק ישיג את מטרותיו. זו גם מטרה חשובה בפני עצמה, להרגיל את התלמידים לשמירת הכללים בכל סוג של מסגרת.
  • התאימו את המשחק לצרכים שלכם. גם אם בחרתם להשתמש במשחק קיים, עשו בו את השינויים הנדרשים כדי לקדם את המטרות שלכם.
  • משחקים הם הזדמנות נפלאה לתת במה לתלמידים שאינם נמצאים בדרך כלל בחזית הכיתה. עזרו לכלל התלמידים להיות שותפים פעילים במשחק.
  • שימו לב שהמשחק שלכם אינו מבוסס בעיקר על מזל, אלא מאתגר את התלמידים ומעודד אותם להשתמש בידע ומיומנויות שונות.
  • אל תפחדו מרעש: משחקים מעוררים התלהבות וגורמים לכיתה להיות פעילה בצורה שיכולה גם להתבטא ברעש והמולה. כל עוד זה משרת את מעורבות התלמידים בלמידה ולא פוגע בשאר הכיתות, אל תחסמו את התלמידים.  
  • משחקים משנים את הדינמיקה החברתית בכיתה, והם עשויים לעורר מתחים וויכוחים. שימו לב מתי התחרותיות הבריאה של המשחק חוצה את הגבול, ומנעו מריבות ועלבונות. זכרו והזכירו לתלמידים: באנו ללמוד מתוך הנאה. 

 

לקריאה נוספת:

משרד החינוך (2015). נתיבים להוראה משמעותית: מניפת מודלים יישומיים להוראה משמעותית.
http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/netivim.pdf

מלכה, א' (2017). היכנסו לכיתה מתחילים לשחק. קשר עין (265), עמ' 53-50.

מלכה, א' (2016). 20 טיפים לשילוב משחקים בכיתה. הגיע זמן חינוך. 
http://www.edunow.org.il/edunow-media-story-180695

יהושע, ת' ופריש, י' (2014). משחק הוא חומר לימודי בתחפושת: שילוב משחק בלמידה. מכללת שאנן. http://www.levladaat.org/data/upl/SitePages/843-sRedirTo.pdf

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים