ניהול, סטריאוטיפים ושוויון מגדרי

כדי לקדם שוויון מגדרי אמיתי, לא מספיק לשלב נשים בתפקידי ניהול. צריך להשתחרר מסטריאוטיפים מגדריים, המזהים גברים עם תכונות ניהוליות, ולתת לכל מנהל ומנהלת את התמיכה והכלים הנדרשים בשביל להם כדי להצליח. 

ניהול, סטריאוטיפים ושוויון מגדרי

תופעה בולטת בארץ ובעולם היא העובדה שאחוז הנשים בתפקידי ניהול נמוך באופן משמעותי מחלקן באוכלוסייה. 

גם בתחום החינוך הנתונים דומים, אם כי כדאי לדעת שמצבה של ישראל טוב באופן יחסי: בשנת 2018 כ-50% מהמנהלים בבתי ספר בישראל היו נשים, כאשר ממוצע ה-OECD עומד על 47%. 

אבל המספרים הם לא כל הסיפור.

מחקר שנערך לאחרונה על תכנית להכשרת מנהלים לבתי ספר במיקוד בארה"ב, הצביע על השפעתן של תפיסות מגדריות על חוויית הניהול של מנהלים ומנהלות.

תיאוריות חברתיות שונות טוענות כי לאופן שבו אנחנו תופסים תפקידים חברתיים יש השפעה משמעותית. למשל, תפקידי ניהול מתוארים לעיתים קרובות כמזוהים עם תכונות שנחשבות גבריות (למשל אסרטיביות או כוחנות), והתוצאה היא שגברים נתפסים כמתאימים יותר, 'באופן טבעי', לתפקידי ניהול. נשים, לעומת זאת, ידרשו להאבק ולהוכיח את עצמן.

המחקר הראה כיצד למרות שבתכנית להכשרת מנהלים שנחקרה אחוז הנשים היה גבוה במיוחד, רווחו בו תפיסות מגדריות מסורתיות ביחס למאפייני ניהול, והשפיעו לרעה על תחושותיהן של הנשים שהשתתפו בו, שהרגישו שלא קיבלו תמיכה והזדמנות להצליח כמו עמיתיהם הגברים. 

המסקנה של המחקר היא שיש צורך לנהל שיח פתוח על תפיסות מגדריות בתכניות להכשרת מנהלים, ולהצביע על כך שסטריאוטיפים מגדריים עשויים להשפיע על האופן שבו אנחנו מגדירים ניהול ומתייחסים למנהלים ומנהלות.

בהקשר של בתי ספר במיקוד הוזכר במחקר המושג 'מצוק הזכוכית' (Glass Cliff), המתאר נטייה למנות נשים לתפקידי ניהול דווקא במצבים מאתגרים. ניתנו לכך הסברים שונים: יש טוענים שישנה תפיסה רווחת לפיה לנשים תכונות מתאימות יותר לניהול משברים. אחרים טוענים שגברים יעדיפו להמנע מתפקיד שיש סיכוי גבוה להכשל בו, לעומת נשים שיקחו בשמחה גם תפקיד מאתגר, בגלל מיעוט תפקידי הניהול שמוצעים להן.

מינוי נשים לתפקידי ניהול הוא צעד חשוב לקראת שוויון מגדרי, אך לא מספק. 

צריך להשתחרר מסטריאוטיפים מגדריים, ולהכיר בקיומם של מודלים שונים של ניהול. חשוב לתת לכל מנהל ומנהלת את התמיכה והכלים הנדרשים להצלחה.

 

לקריאה נוספת:

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2019). שנתון סטטיסטי לישראל, מספר 70.

קרק, ר' (2010). מנהלות על מצוק הזכוכית. The Marker, https://www.themarker.com/career/1.585661

Burton, L. & Weiner, J. (2016). “They Were Really Looking for a Male Leader for the Building”: Gender, Identity and Leadership Development in a Principal Preparation Program. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00141

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים