תרבות ארגונית מקדמת למידה – כך עושים את זה נכון

לתרבות הארגונית השפעה מכרעת על איכות ההוראה והלמידה בבית הספר. לכן, עלינו לפתח תרבות ארגונית המקדמת למידה, וליצור סביבה המעודדת את התלמידים ללמידה איכותית.  

תרבות ארגונית מקדמת למידה – כך עושים את זה נכון

קארל רוג'רס טען בספרו "החופש ללמוד" שהוראה היא פעילות שמפריזים בחשיבותה. לטענתו מטרת החינוך צריכה להיות "סיוע לשינוי ולמידה". משמעות הדבר היא שתפקיד המורים הוא ליצור אקלים כיתתי ומסגרת מתאימה להתפתחות למידה חופשית של התלמידים. לאור זאת, על המנהלים ליצור אווירה תומכת, מעודדת ומעצימה, בה יוכלו המורים לאפשר לתלמידים את החופש ללמוד.

העיקרון המנחה הוא שכדי לקדם את הלמידה בבית הספר לא מספיק להוסיף שעות תקן או השתלמויות והכשרות למורים – צריך לגרום לכך שהתרבות הארגונית תהיה כזו שמקדמת למידה איכותית.

הנה מספר מרכיבי יסוד שכדאי להטמיע בתרבות הארגונית של בית הספר:

 

פתיחות ואמון

פתיחות ואמון הם הבסיס ללמידה. רק כך יכולים התלמידים להרגיש בנוח לשאול שאלות, להתייעץ וגם לטעות. לכן חשוב לייצר אווירה של ביטחון ואמון הדדי בין המורים והתלמידים, כדי לקדם למידה איכותית.

במקביל גם המורים צריכים להרגיש בטוחים בבית הספר, ושהם במקום בו הם יכולים לשתף בקשיים, להתייעץ עם עמיתים ולקבל סיוע מקצועי כדי להשתפר ולהתקדם בעבודתם.

 

הוראה מבוססת נתונים

כדי שהמורים יוכלו להתאים את שיטות ההוראה לצרכים של התלמידים, עליהם לאבחן את היכולות והקשיים שלהם, ולדעת היכן הם עומדים.  

לכן חשוב שהמורים יאספו עדויות ונתונים על התלמידים (מבחנים, עבודות, תצפיות וכדומה) ויבנו את ההוראה שלהם על בסיס הנתונים. כדאי לקדם גם תהליכים של למידת עמיתים, בה ינתחו המורים יחד את הנתונים ואת המשמעויות שניתן להפיק מהם. כך ניתן להפוך את ההוראה למקצועית ואיכותית יותר.

 

ההוראה מותאמת אישית

כל תלמיד ותלמידה הם עולם ומלואו, ולכן על ההוראה להיות מותאמת לידע, לחוזקות ולקשיים של כל אחד ואחת מהם. בעזרת האבחון שעורכים המורים, וההיכרות האישית שלהם עם התלמידים יכולים המורים להתאים את שיטות ההוראה, התוכן ואופן הלמידה לצרכים האישיים של התלמידים.

התאמת ההוראה ללומדים שונים היא משימה מאתגרת, במיוחד בכיתות גדולות והטרוגניות. מורים רבים מרגישים שאין להם את הכלים או המשאבים לעשות זאת. ניתן לסייע לצוות המורים בהכשרות ייעודיות להוראה דיפרנציאלית בכיתות הטרוגניות, וביצירת שיתופי פעולה בין מורים להכנה משותפת של חומרי למידה מותאמים אישית.  

 

משוב מקדם למידה

כלי מרכזי אותו כדאי לחזק בבית הספר כדי לקדם את איכות הלמידה הוא משוב מקדם למידה. באמצעות משוב, הניתן בצורה נכונה, יכולים המורים לסייע לתלמידים לשפר את תהליכי הלמידה שלהם, לתקן בעצמם את הטעויות, וללמוד ולהתפתח באמצעותם. כדאי להכשיר את המורים בנתינת משוב מקדם למידה, ולתרגל אותם, למשל באמצעות ביצוע סימולציות בישיבות צוות.


לסיכום, עלינו לחשוב על כלים ודרכים יצירתיות כדי לפתח תרבות ארגונית המקדמת למידה. לפני הכל, נחזק בנו את האמונה בכך שהתלמידים, כמו כל בני האדם, הם סקרנים, יצירתיים ותאבי-למידה מטבעם. עלינו מוטלת החובה והאחריות לייצר עבורם סביבה לימודית מתאימה, שתעזור להם לממש את הפוטנציאל שלהם ולקיים למידה משמעותית.

לקריאה נוספת:

שמשוני, ר', ענב, י' (2016) איך הופכים את התרבות הארגונית בבית הספר לתרבות מקדמת למידה?, הגיע זמן חינוך, דצמבר 2016, https://www.edunow.org.il/article/3210

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים