לכל מנהל ומנהלת דרכי ניהול משלהם, אך יש מספר מיומנויות מרכזיות שהן הכרחיות לניהול מוצלח של בית הספר. בפרט למנהלי בתי ספר בניהול עצמי, המקבלים סמכות, אחריות וגמישות ניהולית רחבות במיוחד.
במסגרת הניהול העצמי מקבלים מנהלי בתי הספר מידה ניכרת של אחריות וסמכות. בית הספר פועל כארגון בעל מוקד שליטה פנימי, המקבל החלטות בעצמו, על פי המטרות שהציב לעצמו, ובהתאם לסדר העדיפויות שלו.
הנה מספר מיומנויות ניהול מרכזיות אותם חשוב לפתח ולשכלל:
ניהול משאבים
חשוב לדעת איך לנהל בצורה יעילה את המשאבים הזמינים בבית הספר: למפות את סוגי המשאבים השונים, להקצות אותם באופן מדוייק, ולבצע מעקב על תוצאות השימוש בהם. כך נוכל להפיק את המקסימום מהמשאבים, על מנת לקדם את המטרות והיעדים של בית הספר.
ניהול תקציב
התקציב מהווה כלי מרכזי לארגון כלל המשאבים, ולתכנון הקצאתם על פי סדרי העדיפויות והצרכים של בית הספר. חשוב לבנות תקציב מאוזן, כחלק מתוכנית עבודה מקושרת משאבים, להפריד בין סוגי תקציבים שונים, ולבצע ביקורת קבועה של ההוצאות והיתרות התקציביות.
ניהול פדגוגי
יש להציב את קידום הלמידה בבית ספר כיעד מרכזי, ולהניע את צוות ההוראה לפתח ולשכלל את שיטות ההוראה והלמידה. על המנהלים לרכוש ידע פדגוגי מקצועי, להתמצא בנעשה בשטח בבית הספר בתחום זה, ולספק למורים את הכלים והתנאים הנדרשים כדי לקדם למידה איכותית.
ניהול כוח אדם
ניהול המשאב האנושי הוא תנאי הכרחי להצלחתו של בית הספר. צוות המורים ושאר עובדי בית הספר הם הכוח שמניע בפועל את בית הספר, ומוביל אותו להישגים. לכן, חשוב להשקיע מאמץ בגיוס מורים ועובדים איכותיים, לנהל שיח פתוח עם הצוות, לתת מענה לצרכים שלהם, לשתף אותם בתהליכי קבלת ההחלטות, ולהשקיע בפיתוח המקצועי שלהם.
ניהול רכש
במסגרת הניהול העצמי מקבלים מנהלי בתי הספר סמכות לנהל בעצמם את כלל הרכש של בית הספר. הם יכולים ליזום ולבצע רכישות והתקשרויות באופן עצמאי, במסגרת ההרשאות שמוגדרות בספר הנהלים הרשותי ועל פי חוזר מנכ"ל, ולקבל שירות מזכיינים שנבחרו באמצעות הרשות המקומית. בנוסף, יכולים המנהלים לבחון שימוש נוסף במתקני בית הספר, להעסיק כוח עזר ולקבל תרומות. לכן נדרש ניהול מקצועי ומסודר של הרכש, על מנת לקדם את יעדי בית הספר.