5 דרכים להפוך את המשוב שניתן בכיתה למקדם למידה

משוב מקדם למידה הוא כלי חשוב בפיתוח הלמידה בכיתה. כדי להפוך את המשוב שאנו נותנים לכזה שמקדם למידה, נקיים דו שיח מתמשך עם התלמידים, נשתף את שאר הכיתה בדיון, נחבר את הדברים שלהם למהלך השיעור, ונאתגר אותם בשאלות ומשימות המשך.

5 דרכים להפוך את המשוב שניתן בכיתה למקדם למידה

משוב מקדם למידה הוא משוב המספק לתלמידים הזדמנויות לשיח איכותי בכיתה, להתמודדות עם רעיונות ודעות, לליבון ולחידוד ההבנה, ולפיתוח החשיבה. למשוב שמעניקים המורים לתלמידים השפעה מכרעת על אפקטיביות הלמידה וההישגים שלהם, ולכן חשוב ללמוד כיצד לעשות זאת נכון.

מורים נותנים משוב לתלמידים כל הזמן, בדרכים שונות ומגוונות. המשוב הנפוץ ביותר הוא המשוב הדבור, בו מגיבים המורים לתשובות ואמירות של התלמידים בכיתה. חשוב ללמוד איך לעשות שימוש נכון גם במשובים מסוגים שונים, כמו משוב כתוב או משוב עמיתים, אך כיוון שהמשוב הדבור הוא אינטראקציה מרכזית בין מורים ותלמידים, כדאי ללמוד איך להפוך אותו למקדם למידה.

הנה מספר דרכים כדי להפוך את המשוב שאנו נותנים לתלמידים לכזה שמקדם למידה:

  1. האריכו את חילופי הדברים: קיימו דו שיח מתמשך עם התלמידים, ואל תסתפקו בתשובה שקיבלתם ובמשוב שלכם. שאלו שאלת הבהרה והמשיכו את הדיון.
    לדוגמה: "דניאל, אתה יכול להסביר יותר את הטענה שלך – למה אתה חושב כך?".  
  2.  עודדו את שאר התלמידים להשתתף: המשוב צריך להתקיים במרחב הכיתתי ולא בין המורה לתלמיד או תלמידה בודדים. פתחו את הדיון לכלל הכיתה, ועודדו את שאר התלמידים להתייחס לתשובות שנאמרו.
    לדוגמה: "ענבל, מה דעתך על דבריו של אור? הוא הציג טענה שונה ממה שאמרת קודם".
  3. חברו את דברי התלמידים למהלך השיעור: הצביעו על נקודות זיקה בין דברי התלמידים והחומר שנלמד או שעתיד להלמד. כך תהפוך התשובה שלהם לחלק מהתהליך הלמידה.
    לדוגמה: "הדברים של עמית מתחברים לנושא שלמדנו בשיעור הקודם".
  4. אתגרו את התלמידים: אל תסתפקו במשוב מעריך – נכון או לא נכון, אלא שאלו שאלת המשך או בקשו מהם לחפש מקור שתומך בדבריהם.
    לדוגמה: "גל, זו פרשנות מעניינת לסיפור. האם תוכלי למצוא לה ראיות בסיפור?" 
  5. הצביעו על הנחות היסוד שבבסיס דברי התלמידים: מצאו את העיקרון הפנימי שמאחורי דברי התלמידים, והסבירו כיצד הם מהווים דוגמה לעקרונות רחבים יותר. אפשר גם להצביע על מחלוקת עקרונית שעומדת ביסוד טענות מנוגדות של תלמידים שונים.
    לדוגמה: "למעשה, יעל טוענת, בשונה מהעמדה שהציג קודם יאיר, שמנהיגות סותרת צניעות, ושמנהיג לא יכול להיות צנוע".

המטרה היא להפוך את דבריהם של התלמידים ואת המשוב שאנו נותנים להם לחלק מתהליך הלמידה. הדיאלוג שאנו מנהלים עם התלמידים צריך להפרות את המחשבה של כלל הכיתה, ולעורר שיח פורה ומעמיק שיקדם את הלמידה. 

 

לקריאה נוספת:

בוזו-שוורץ, מ' (2103). משוב בשיח הכיתה. ירושלים: מכון אבני ראשה.

הרפז, י' ובוזו-שוורץ, מ' (2013). משוב שוטף מקדם למידה טובה. הד החינוך (4), עמ' 115-112.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים